Costa Ballena og Vestandalusien

Ankom sent (ca. 00:30) til lejligheden i Costa Ballena efter en nem flyvetur fra Porto til Sevilla, afhentning af lejet bil og et kort møde med vores Homeexchange-venner Mamen og Richardo. De gav os nøglerne til lejligheden og fortalte at de havde foretaget lidt startindkøb til os, eftersom vi ville ankomme sent. Vi sendte dem da også en taknemlig tanke, da vi indtog lidt natmad.

Lejligheden var som ventet helt ok. Ren og pæn og ret “skandinavisk” i sin indretning –  og praktisk til gæstebrug, i og med der var to soveværelser og to badeværelser.

Den lå i et golf-resort, der er meget nydeligt, nærmest pertentligt – f.eks. var det rimeligt svært at finde affaldscontainerne, der var godt skjult i div. beplantning. De fine swimmingpools var tydeligvis lukket ned for vinteren.

10 minutters gang derfra lå den flotte, brede strand, som jeg næsten hver aften gik ned til for at se solnedgangen. Det værste ved den var, at solen på denne årstid SLET ikke nåede ind på den ellers fine terrasse, som vi dermed stort set ikke fik brugt.

De næste fire dage havde vi besøg af gode venner hjemmefra. De havde planlagt deres efterårsferie, så de sluttede hos, og det var herligt.

Vi havde gode oplevelser på forskellig vis. Et highlight var vandreturen langs klippekysten fra Barbate. En tur som er beskrevet i Rothers walking guide.

Vi skulle køre en god time for at nå til turstarten, men det var det værd. En fantastisk smuk tur langs høje klipper og blåt vand.

Meget passende med to timers vandring hver vej. Oven i købet var vi velsignet med det smukkeste solskinsvejr og da det var søndag, var der også mange spaniere på ruten.

Om aftenen spiste vi på en restaurant i Rota, fint uden at være fantastisk. Selve Rota virkede helt uddød, men dels var det sent, da vi gik gennem byen, dels er det jo noget out of season her ultimo oktober.

Næste dag gik vi en lang tur langs den flotte strand – returturen i baglandet var knapt så spændende. Det samme kan man sige om byen El Puerto de Santa Maria, som vi besøgte om eftermiddagen. Den virkede ikke bare uddød, men også meget forfalden.

Puerto de Santa Maria

Næste dag var vi tilgæld meget begejstrede for besøget i byen Jerez de la Frontera.  Flot by, skønt solskinsvejr og ikke mindst overværelse af hesteshowet på den berømte rideskole. “Dansende heste” reklamerer de med, og det er næsten sandt.

Museet ved den berømte rideskole

Vi så alskens former for flot opvisning, enkeltvis, i grupper, hestevognskørsel mv. Meget flot og professionelt, og skolen her går da også for at være den førende i Spanien, som vi forstod det. Desværre måtte man ikke tage billeder under opvisningen.

En pause i opvisningen – så kunne jeg snige mig til at tage et billede

Henning havde mildest talt ikke udtrykt den store interesse for denne aktivitet, hvilket er helt fair, men for en tidligere hestepige som mig var det virkelig en stor oplevelse. Og Henning endte da også med at sige, at det havde været fint.

Besøget i Jerez de la Frontera blev ikke ringere af det flotte solskinsvejr

Da vores gæster forlod os for at flyve hjem til hverdagen, aftalte vi at blive tre dage mere i lejligheden og så tilbringe de sidste dage i Sevilla.

De to af dagene kørte vi på udflugt, herunder til Cadiz. Byen havde forandret sig meget siden, vi var der for få år siden. Store krydstogtsskibe i havnen betød at der var mange flere turister.

En af de mange turister i Cadiz…

Den tredje dag druknede helt i regn, så der kom vi ingen steder.

Vi har bestemt ikke fortrudt vores boligbytte. Dels skulle vi alligevel på tur med campingvognen, dels har det været sjovt at lære nogle spaniere lidt at kende. Endelig havde vi en fin  – og gratis – ferie i Costa  Ballena. Medlemskabet af Homeexchange er da også fornyet nu, så må vi se, om vi prøver igen.

Hver aften gik jeg ned til stranden og så solnedgangen