Tenerife

Vores gamle Freja-hund er 13 1/2 år og evigt holder de jo desværre ikke, de kære firbenede familiemedlemmer. Hun er ganske vist en frisk, ældre dame, men jeg havde simpelthen ikke ro på mig til at drage på den vanlige “eksotiske” langtidsrejse i vinterens løb. Sidste års Vietnamoplevelse med megen sygdom involveret gav heller ikke lige anledning til ønske om en lignende gentagelse. Så da butikken Eventyrsport tilbød en rejseaften med temaet “Vandring i Sydeuropa om vinteren” troppede vi straks op. Her blev jeg bekræftet i, at Tenerife er meget mere end uendelige rækker af liggestole foran poolen eller på stranden.

Vandretur fra Carachico til San Juan del Reparo og retur

Nordøen er usædvanlig smuk og frodig, men derfor også mere regnfuld og kølig. Øen er 2/3 af Fyn i kvadratmeter, og dermed ikke større, end hvis vejret nordpå er for dårligt, kan man altid smutte sydpå. Det benyttede vi os af et par gange. Ikke at vi oplevede egentlig dårligt vejr, men for at være sikker på at undgå regn, gik turen sydpå et par gange. Vi oplevede alt fra 12 grader og lidt regn i La Laguna til 29 grader, da vi vandrede ved Las Vegas. Meget praktisk med zipp-off vandrebukser!

De smukke Anagabjerge

TIPS OG FACTS:

Transport:

Vi fløj ud fra København med Norwegian. Vælger ofte København som udgangspunkt, da vi så kan kombinere med at besøge sønner og svigerdatter i staden. Og få billige orange togbilletter. Dermed undgår vi at bilen skal parkeres i lufthavnen i lang tid til ofte dyre penge (undtagen i Aalborg) og undgår at carporten er tom, så huset signalerer at vi ikke er hjemme. Vores genbo holder dog skarpt øje med huset og unge mennesker i familien overnatter der tit. Da vi rejste ud var det i forbindelse med vinterferien, så måske derfor var billetterne ikke specielt billige. Meget nemt og velfungerende rejse, med nem digital check-in. Hjemturen foregik med SAS, der her kunne konkurrere med lavprisselskaberne. Ikke mindst fordi vi skulle have to kufferter med – her tager lavprisselskaberne ofte en høj pris for bagage. Fin og nem hjemtur med manuel check-in i lufthavnen. Pr person kostede ud- og hjemtur ca. 2500 kr inkl bagage og pladser. Fundet på Momondo.

Billeje foregik direkte hos Topcar, som vi havde set gode anmeldelser af, hvilket er en sjældenhed i den branche! For 19 dage blev det til 2300 kr, inkl fuld forsikring, hvilket betød, at vi ikke skulle bekymre os om de ridser og småskader, som bilen havde – ingen af dem forårsaget af os!

Boliger:

Vi boede to steder, begge booket via Airbnb. Første sted var en lejlighed på 2. sal i et højhusbyggeri i feriebyen Radazul, ca. 15 syd for hovedbyen Santa Cruz på nordøstsiden af Tenerife.

Mega fed altan med flot udsigt

En aldeles dejlig lejlighed, som varmt kan anbefales. Den er da også lejet ud det meste af tiden og da jeg søgte flere måneder før afgang, kunne jeg kun få 8 dage, fra d. 11. til d. 19.2.19. Det blev således dette, der afgjorde, hvornår vi skulle afsted. Ejeren Javier er særdeles imødekommende og var helt elendig over, at han han undtagelsesvist ikke kunne møde os i lejligheden ved ankomst. Men da han arbejdede i lufthavnen var det slet ikke noget problem at møde ham der og få nøglen.

Man kan ikke ligefrem sige, at byggerierne, der er klistret op ad klipperne i den stejle by, er specielt kønne, eller at feriebyen er det som helhed.

Lejlighedsbyggeriet i Radazul

Men alt ser meget velplejet og nyanlagt ud. Der er en promenade langs stranden, der ligger lige neden for lejligheden, kun med en kørevej imellem. Stranden, der er kunstigt anlagt med sort sand, giver mulighed for et havbad på en meget nem måde.

Lejlighedens altan er mega dejlig, stor og med fantastisk udsigt til hav, havn, promenade og landskab. Kunne vi have blevet der under hele ferien, havde vi gjort det. Indretningen var tiltalende, med havudsigt fra alle rum, grundet den skrå konstruktion.

Lun aften på altanen – vi havde 2 af disse på 8 dage

Lidt i nordisk stil og med mulighed for at lave “dansk hyggebelysning” i stedet for den vanlige spanske og noget skarpe loftsbelysning. Vi gav 533 kr pr nat, men inkl administrationsgebyr og rengøring blev det til ca. 630 kr, men var absolut pengene værd.

Indendørs hygge i Radazul

Dejligt og veludstyret køkken og to bade- og soveværelser, så helt ærgerligt, vi ikke fik brug for det andet. Oven i købet samme pris for 4 personer. Da vi var på østkysten forsvandt solen bag bjergene ca.18:15, så solnedgangen måtte vi undvære.

Havudsigt fra Villa Charly

Andet sted var Villa Charly på nordvestkysten, også fundet på Airbnb. Kostede ca. 730 kr pr nat, men med administrationsgebyr og rengøring, men inkl ugerabat blev det ca. 870 kr. Huset var stort, med 2 badeværelser og 3 soveværelser, så reelt for stort til 2 personer, men vi var så heldige, at gode venner kom og besøgte os i 6 dage.

Stue og spiseafdeling i Villa Charly. Møblement i “kolonistil”.

Her var der basis for solnedgang, der dog nogle aftener var sløret af Calimaen – vinden fra Nordafrika, der sommetider bliver ført over til de Kanariske øer og fører varme, men også støv og sand med sig.

Dejlig og stor have ved Villa Charly

Huset havde en meget dejlig stor have med mange siddemuligheder og et lysthus, der indbød til afslapning og meditation – og ikke mindst havudsigt og solnedgang.

Solnedgangen set fra Villa Charly

Beliggenheden var lidt afsides, i bebyggelsen Juan Fernandez, med Tacoronte som nærmeste by med indkøbsmuligheder mv. Men på mange måder et dejligt hus, men i mere “svulstig” spansk stil end lejligheden. Stue og køkken var rigeligt mørke, men huset fungerede perfekt, når man kunne udnytte den dejlige terrasse med både spiseplads og loungemøbler. Vi kunne sidde ude og spise til aften to aftener og det var skønt.

Lun aften med spisning på terrassen

Carlos, der ejer huset, taler ikke engelsk, men da Airbnb har en oversættelsesfunktion, er det ikke noget problem. Carlos afleverede selv huset til os og det gik fint med fagter og spanske gloser suppleret med enkelte engelske. Men den gode Carlos skulle lige pleje haven lidt mere, den trængte noget til lugning, græsslåning mv.

Interessant, som man lynhurtigt vænner sig til at “bure sig inde” – herhjemme ville vi jo ikke gemme os bag lås og slå, men her låste vi porten omhyggeligt under hele opholdet. Og vel at mærke ikke fordi, vi følte os utrygge. Tværtimod. Men sådan gør man hernede…

GEOGRAFI OG KLIMA

Tenerife er en vulkanø. Mount Teide er teknisk set den tredje største vulkan i verden, og er det højeste punkt i Spanien. Det er 3.718 m over havets overflade på sit højeste sted. Højere luftlag betyder køligere temperaturer. Bjergene på Tenerife giver kølighed fra sommervarmen og Mount Teide har normalt sne på toppen i løbet af vintermånederne. Dog ingen sne, da vi var der, men den kom faktisk senere på sæsonen.

Teideområdet

Klimaet på Tenerife er en af de væstentligste grunde til, at den kanariske ø får over 5 millioner besøg om året. Det milde klima er suptropisk, og temperaturen kommer sjældent under 20 grader. Det er derfor ikke mærkeligt at Tenerife ofte kaldes for “øen med det evige forår”. Der er garanti for sol og blå himmel det meste af året. Selv i december og januar, hvor der falder mest nedbør, er der gennemsnitligt kun ca. 5 regndage/måned.

Et enkelt havbad blev det til.

Vinteren er yderst kort, og faktisk minder en “kold” vinterdag på Tenerife mere om en rigtig god forårsdag eller en lidt halvkølig sommerdag i Danmark. Samtidig er sommerperioden omvendt heller ikke præget af voldsom varme. Påvirkningen fra Atlanterhavet, der sender milde vinde ind over øen, gør at temperaturen er behagelig det meste af juli og august måned.

Varm første vandretur ved Las Vegas (men altså ikke den i USA…)

Da vi ankom, var der usædvanligt varmt. Vi kunne sidde ude og spise i den lune aften og og næste dag havde vi 29 grader i bjergene ved Las Vegas. Resten af tiden skiftede vejret lidt – det koldeste, vi havde, var 12 grader og lidt regn i La laguna, men de fleste dage havde vi sol og dejligt, lunt vejr med temperaturer mellem ca.19 og 23 grader, perfekt til vandreferie.

VANDRE/GÅTURE:

Las Vegas, 4 timer ( inkl vildspor), 2. gang godt 3 timer inkl lille pause. Virkelig god og afvekslende tur, der starter i den fine landsby las Vegas i bjergene, ikke så langt fra sydlufthavnen. Første gang, vi gik turen, var vejret særdels varmt, helt op til 29 grader, så det krævede godt med vand. Desværre gik vi forkert ved et kryds og troede, vi skulle følge en vandingskanal. Brugte derfor 4 timer på turen, inkl en lille pause. 2. gang var vejret mildest talt anderles, gråt og køligt vejr med meget fugtighed i luften fra de lavthængende skyer. Til gengæld var det dejligt at det gik så nemt med at finde vej 2. gang. Flotte udsigter undervejs.

2. gang vi gik Las vegas turen, var det meget køligere

Bjergene nord for Adeje, ca.2 timer, guidet tur. Danske Mette, der bor på Tenerife 3-4 måneder om året, tilbyder mindre vandreture for begyndere (via Airbnb). Turen (3 timer i alt) starter og slutter i Adeje, hvorefter man kører 15-20 min opad i bjergene og går fra landsbyen Quinta. Flotte udsigter undervejs og den del af ruten, vi gik, var helt nem at gå. Dejligt at opleve, at den meget turistede sydø også rummer så dejlige muligheder for vandring.

Bjergene nord for Adeje

Puertito de Güimar, ca.2 1/2 time inkl lille pause. Dejlig tur i det fredede og spændende lavalandskab. En stor del af turen gå man på lavasten i variende størrelse, så gode sko kræves.

Kæmpefirben

Først langs den flotte kyst, så retur for foden af en gammel vulkan. De endemiske kæmpefirben, som Tenerife er så rig på, findes her i stort tal. På et udsigtsted, hvor vi holdt rast, pilede et firben hen og forsøgte at snuppe et stykke appelsin fra mig!

Lavalandskab ved Puertito de Güimar

Costa de Silencio, ca. 2 1/2 time inkl en lille pause. langs kysten mod Amarillo Golf Club . Retur ad samme rute, men man kan sagtens vælge andre stier og få en “ny” oplevelse. En dag, hvor der var udsigt til knapt så godt vejr nordpå, tog vi sydpå til Costa de Silencio. Turen udgår fra Playa Amarillo og man starter med at gå op på toppen af det lille bjerg, hvorefter stien fortsætter langs kysten.

Costa de Silencio

Her er der et område uden turistbebyggelse, men denne ses både ved start af turen og langs kysten. Så ingen fornemmelse af “uspoleret” landskab, men alligevel en fin tur, som sagt især på en dag, hvor man er næsten sikker på godt vejr her sydpå. Nem at følge stierne uden kort eller beskrivelse. Turen kan sagtens gøres længere.

Anagabjergene, ca. 2 3/4 time, fra til landsbyen Taborno og retur. Stort set nedad hele vejen ned, lidt fedtede/glatte stier, først mest i skov, herunder laurbær, til sidst mere ligeud med fantastiske udsigter over havet og Anagabjergene.

Først ned gennem skov

Taborno byder bl.a. på en restaurant med franskinspireret mad til billige penge, reservér bord, kun frokost. Opstigning ikke slem. Anagabjergene er noget helt særligt, tænk at der findes så smuk og frodig natur på en ø som Tenerife.

Så mere åbent landskab med havet forude og de formidable Anagabjerge til siderne

Puerto de La cruz, ca.2 1/2 time, fra Hotel Maritim langs kysten mod vest. Samme vej retur. God i kombination med bytur til Puerto de la Cruz. Flotte udsigter til havet og klipper undervejs.

Flot kyst uden for Puerto de la Cruz

Nemt at følge ruten, man behøver nærmest ikke kort eller beskrivelse. Ved starten af turen var stien faktisk lukket, men alle gik bare udenom afspærringen, der tydeligvis havde været der længe. Viste sig at handle om en meget stor sten, der var faldet ned på stien. Det virkede ikke som om, der ellers var fare for nedstyrtende sten på ruten.

Denne lille fyr stak pludselig hovedet op af græsset og blev siddende selvom vi gik forbi tæt ved

Anagabjergene, ca. 3 timer, start og slut: landsbyen La Carbonares. Super god tur i de megaflotte bjerge. Der var en del andre vandrere her, men ikke noget problem.

Appelsinpause med udsigt

Holdt ”appelsinpause” på et skønt sted med fantastisk udsigt. Meget nemt at finde rundt på ruten. Visse steder lidt stejl opstigning, men generelt meget nem at gå.

La Carbonares ligger smukt på en skråning

Teide, ca. 1 1/4 time, lille rundtur fra visitor center. Super ”begyndertur” med start lidt før visitorcentret. Få ruteforslag her. Vi gik på en blæsende solskinsdag.

Tur i Teideområdet

Kørte derefter gennem hele Teideområdet, forbi Paradoren (hvor vi holdt ”appelsinpause”) og ud til kysten, før turen gik retur til Juan Fernandez/Tacoronte via Puerto de la Cruz.

Appelsinpause ved Paradoren

Orotavadalen, ca. 1 1/4 time, start picnic sted. Skiltning ved startstedet. Lidt skuffende tur gennem skov og rigeligt tæt på vejen. Ingen udsigtssteder undervejs. Men da vi var der en søndag, var det sjovt at se, hvordan de lokale familier tilbragte dagen på picnicstedet. Der var en masse meget lange borde, der vidner om, at man mødes med hele familien, ikke bare far, mor og børn. Kunne godt blive lidt misundelig på den kultur…

Teide, ca. 1 1/2 time, tur med, start ved visitor center, gået samme dag som Orotavadalen. Gik på en meget smuk og klar solskinsdag med flot udsigt til Teide. Hele turen er på ca. 3 timer. Tog kun halvdelen, da vi lige kom fra den anden gåtur. Fascinerende landskab ved Teide og meget anbefalelsesværdig tur, der var nem at gå uden kort og beskrivelse.

Carachico, 4 timer, fra byen op på bjerget til San Juan del Reparo. Retur samme vej. Det går op, op og op hele vejen til landsbyen på toppen , men udsigten til den meget smukke by Carachico er fortryllende.

Carachico set fra oven

Og stien går i hårnålesving, hvilket gør det lidt lettere. Fantastisk at finde en lille bar i byen, der lykkeligvis først lukkede for siesta 1/2 time efter vi kom. Så kunne vi klare nedturen uden problemer.

Som en oase i ørkenen dukkede denne lille bar op i en ellers noget nedlukket landsby

Men alligevel skønt at slå sig ned på det meget fine torv i Carachico og få en cafe con leche og en is (turens eneste!)

Først yde, så nyde…

BYTURE:

Santa Cruz, hovedbyen, blev vi ikke helt fans af. Besøgte dog byen en grå og lidt blæsende dag, hvor vi dog alligevel kunne sidde ude på en cafe. Byen har voldsomme parkeringsproblemer, så vi fulgte rådet at parkere på den store (gratis) plads, der ligger mellem Botanisk Have og koncerthuset. Derfra var der ca.15 minutters gang til centrum, der i vores øjne ikke var noget særligt. Hvis vi havde rejst lidt forskudt, kunne vi have oplevet det kæmpestore karneval i Santa Cruz, der er verdens 2. største efter Rio. Vi KUNNE principielt have deltaget i åbningsparaden den sldste aften (d.1.3.), men det havde vi slet ikke ro på os til. Bare tanken om at finde et sted at parkere – der deltager ca.1 million mennesker i denne begivenhed…

Koncerthuset i Santa Cruz

På tilbagevejen til bilen besigtigede vi det særprægede koncerthus, der lå ved vandet og som giver mindelser om operahuset i Sydney. Var sådan set flot og spektakulært, dog ikke fra alle vinkler. Fra havsiden fik vi associationer til et par baller…Og det virkede som om at akustikken i den store hall var slem, så ikke særligt rart at sidde i cafeen, med mindre man sad nærmest udenfor.

Puerto de la Cruz er den største “turistby” beliggende på den anden side af øen. Vi besøgte byen to gange, første gang gik vi gennem den sydlige del af byen og synes egentlig den var ganske ok af en turistby at være. Den gamle bydel er nu hip med glde restauranter mv og “autentiske” huse. Anden gang “angreb” vi byen fra nordsiden efter et besøg i byens botaniske have og så fremstod byen helt anderledes med brede promenader fyldt med cafeer og restauranter.

Besøg i Botanisk Have

Det forstærkede ikke vores begejstring for byen. Begge gange fik vi frokost udendørs på en lille cafe i en sidegade ikke så langt fra den centrale kirke. Cafeen hedder førhen FYM eller F&M (Y betyder og), nu hedder den noget andet, men FYM skiltet hænger der også stadig. Det specielle ved dette sted er brugen af meget grønt. Ofte bliver spanske tapas serveret meget “råt” – bestiller du kroketter, kommer der en tallerken med kroketter og intet andet, det samme med pølse mv. Men her var alt lavet til lækre små retter med salater mv. til. Anden gang var noget af salaten dog lidt “træt”. Begge gange spillede de rigeligt højt musik i højttalerne, men ellers et fint og prisvilligt sted: ca.12 euro for frokost for to inkl drikkevarer, altså kun ca.90 kr. Botanisk Have var i øvrigt ikke særlig stor og rummede ikke noget spektakulært, men et fint lille sted at slentre rundt i, og måske svale sig på en varm dag.

Botanisk Have

La Laguna, der ligger i bjergene og bag Santa Cruz er en anderledes spændende og “autentisk” by, der tidligere har været hovedby. Vejret er ustabilt her og første gang, vi besøgte byen, var der som nævnt 12 grader og lidt regn.

Fine, gamle huse i La Laguna

Anden gang tørvejr og lunere, så guiden, der viste os rundt i byen, var helt overrasket. Vi var nemlig på en guidet bytur, noget som vi altid gør, når vi besøger en storby. Havde slet ikke forestillet os det som en mulighed på Tenerife, men det var det altså. La Laguna er også byen med mest historie og fine gamle huse og paladser. Guiden Patricia førte os rundt i 2 1/2 time og kunne næsten ikke stoppe igen, selvom det var dagen for åbningsparaden og vi kun var to hold på rundturen. Men bestemt interessant at høre om Tenerifes/De Kanariske øers historie.

Guiden Patricia fortalte indgående om La Laguna

En lidt mindre by, vi besøgte, var Orotava, ikke så langt fra Puerto de la Cruz. Også denne lidt oppe i bjergene. Vi besøgte den på en dejlig, varm dag, så den tog sig ud fra sin bedste side. Efter et besøg på et lille marked, hvor produkterne kom fra lokale fincaer, slentrede vi ned gennem byen.

Der købes lækre, hjemmelavede kager på markedet i La Orotava

Vi købte iøvrigt både lokal vin og kage på markedet og kagerne var så absolut de bedste! Byparken var desværre lukket pga. vedligehold, men byen rummede mange fine gamle huse, mange af dem med tavler udenfor, der fortalte om deres oprindelse.

Casa de Los Balcones

Det mest berømte er Casa de Los Balcones, som man kunne komme ind at se inkl audioguide. Sjovt at se beboelsesdelen på 1. sal, møbleret som i 1800-tallet, men også den fine patio (gårdhave), der ikke så ud som de klassiske, spanske patioer, da der ikke var kakler/fliser på væggene og gulvet. Ikke mindst dette hus har de for øen så karakteristiske balkoner, heraf navnet. En i selskabet – jeg siger ikke hvem – spurgte hvem ham Hr. Balcones var…

Pladsen ved rådhuset i La Orotava

Den sidste by, jeg vil nævne, er den lille by Carachico syd for Puerto de la Cruz. Lidt afsides på vestsiden af øen, men selvom den bestemt havde bevaret sin charme og sine fine, gamle huse, var den ikke så “uspoleret” som tidligere. Her havde også været en turist før. Fantastisk syn at se byen blive mindre og mindre, mens vi stagede os op ad hårnålestien op til landsbyen på toppen.

Smukke Carachico

HIGHLIGHTS:

Generelt: den meget afvekslende ø, der er oplagt til både vandreture, bybesøg og afslapning. Det dejlige klima, der gør, at man næsten altid kan finde et sted med solskin og varme

De spektakulære Anagabjerge og de to vandreture der

De to vandreture i området omkring landsbyen Las Vegas

Teideområdet med det særprægede lavalandskab – og de to gåture der

Lejligheden i Radazul med den gode indretning, supergode terrasse og flotte udsigt

At få besøg af gode venner og opleve Tenerife sammen med dem

TAL:

Ca.. 150 km på gåben blev det til. 250.000 skridt, nogle af dem i kuperet terræn, svarende til at have gået 795 etager op

Udgifter:

3300 fly ud

1870 fly hjem

Ialt 5170, eller 2585 pr mand

Bolig Østkyst: 5070

Bolig Vestkyst: 8577

Ialt 18817 kr, lig 9.400 pr person. Charterferie i Puerto de la Cruz koster alt fra 8000 til 42.000 for samme længde.

Plus billeje: 2300. Ialt ca.21.000 eller ca.7.000 pr uge

Skønt at nyde efter at have ydet…