27.1.18 rejser vi 25 dage til Vietnam. En del af verden, vi ikke før har dyrket (bortset fra 3 dage i Singapore på vej til NZ). Men er Sydøstasien noget for os, er der jo mange andre lignende steder, vi kunne udforske.
På anbefaling fra venner har Rejsebureauet C&C Travel haft en finger med i spillet denne gang. Hos dem har vi booket fly, overnatning og alle former for intern transport. I Vietnam lejer man ikke bare en bil og kører rundt, det ville vi i hvert fald ikke gøre. Det passer os rigtig godt, at der er styr på transporten mellem de forskellige steder. Nogle gange skal vi med en privat transport (bil), andre gange en shuttle bus, så skal vi flyve indenrigs en enkelt gang og med nattog en enkelt gang. Vi har selv sammensat turen ude fra C&Cs katalog og valgt hoteller på samme måde.
Det Vietnamesiske nytår, TET, falder forskelligt fra år til år, i 2018 i midten af februar. Vores rejse måtte derfor tilpasses en anelse, da det under nytåret ikke er til at komme med offentlige transportmidler som tog. Derfor starter turen d.27.1. og slutter d.20.2.
Målsætningen har været at se Vietnams mange forskellige egne. Først millionbyen Hanoi i nord, dernæst en tur ud på landet et par dage. Så via Hanoi til Halong-bugten med overnatning på denne. Næste stop er i den midterste del af Vietnam, med ophold i hhv. Hue og Hoi An, her med cykler til rådighed. For at komme videre til Mekong deltaet, hvor vi skal tilbringe 2 nætter, skal vi med fly via hovedstaden Ho Chi Minh City. Endelig slutter vi med 4 nætters badeferie ved kysten.
Bortset fra enkelte indlagte programpunkter, skal vi selv finde ud af, hvad vi vil se og opleve de enkelte steder. Så vi er på egen hånd, men har en lokal agent/guide i baghånden, hvis vi skulle få brug for det. En guide, som vil tage imod os ved ankomsten til Hanoi.
Vi har givet 45.000 for fly, overnatning og intern transport. Har “revet os” og flyver med Emirates, som skulle være en fornøjelse. Når man for nylig har været i New Zealand, er udsigten til 2 gang godt 6 timers flyvning jo piece of cake…Til New Zealand var der dobbelt så langt. Prisen virker også mere human end da vi skulle til NZ. Selvom Vietnam har ændret sig med lynhast i forhold til turisme og dermed priser de senere år, er det stadig et billigt rejseland.
Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg gruer en anelse for millionbyerne Hanoi og Ho Chi Minh City. Generelt er jeg ikke så vild med kæmpebyer, men her er det mere de mange, mange mennesker og den meget tætte trafik, jeg ikke ser frem til. Befolkningstætheden i Vietnam er på 253 pr. kvadratkilometer, mens den til sammenligning er 126 i Danmark – og kun 15 I New Zealand! Vi har på forhånd lært, at skal man over gaden, skal man bare begive sig ud i trafikken og se meget sikker ud. Ikke noget med at stoppe op, løbe eller gå tilbage. Bare støt og roligt fremad. Så stopper de utallige scootere mv eller kører udenom. Det er i hvert fald, hvad der siges…Jeg er sikker på, at jeg enten kun får set den ene side af en gade eller også må jeg hægte mig på en lokal, hvis jeg vover mig ud i kaosset.
Derimod glæder jeg mig meget til at opleve et for mig helt anderledes og forskelligartet land, med både flotte, mindre byer og smuk natur. Vietnameserne skulle være et meget venligt og smilende folkefærd, det lover jo godt og Vietnam skulle være et trygt land at rejse i, hvis man ellers opfører sig almindeligt fornuftigt. Denne gang skal vi ikke besøge nogen undervejs eller have besøg hjemmefra. Så det er 25 dage bare Henning og jeg, men det skal vi med sikkerhed nok finde ud af 😊
Vi har valgt ult.jan og februar, da det er en årstid, vi godt kan undvære herhjemme. Om det er en optimal årstid for Vietnam, vil vise sig. Klimaet er jo forskelligt alt efter hvor, vi opholder os. I Nord er det rimeligt køligt, men dog ca. 14-16 grader. I den midterste del af landet er det varmere, mens det i Ho Chi Minh City er hot, med 30-35 grader. Detr er også varmt ved Mui Ne stranden. Så der skal pakkes mange slags tøj.
Vi er spændte på, om vi får lettere spat af at skulle bo så mange forskellige steder og rejse så mange gange og med forskellige transportmidler. Der vil givetvis gå mange timer med transport, da vi skal over en storby, hvis vi skal fra A til B. Derfor har vi også valgt at bruge forholdvis lang tid på turen. Der findes rejser til Vietnam, der hedder “Vietnam på 2 uger” og lignende, men det ville blive for hekstisk, tænkte vi.
Forberedelser
Valg af rejsemål: gode venner, der er berejste, foreslog Vietnam, da vi sagde, vi gerne ville prøve et land i Østen. Samme venner forslog også C&C travel, som de havde gode erfaringer med. Bl.a. har de kontor i Aarhus og man kan komme ind og snakke med dem, hvilket vi prioriterer.
Visum: rejser man mere end 15 dage, skal man have visum. C&C hjælper ikke med dette, så vi undersøgte, om vi kunne klare det online. Men en opringning til ambassaden i København klarlagde, at de stærkt frarådede at bruge en onlinetjeneste til visum, da der er mange svindelfirmaer på markedet, men at vi i stedet kom direkte til ambassaden. Eller som vi endte med at gøre: sendte vores pas til ambassaden inkl de nødvendlige informationer i et anbefalet brev. Dette kostede 95kr pr vej (frankeret svarkuvert blev vedlagt) og var trods alt meget billigere end at age til København to gange. De to visa kostede 500 kr pr stk.
Vaccinationer: man anbefaler vaccination for hepatitis A samt difteri-stivkrampe. Evt. Hepatitis B og malaria-piller, det hører vi nærmere om, når vi skal til lægen primo januar.
Hunde- og huspasning: igen er vi så super-mega heldige, at vores rare genbo passer både hus og hund. Så kan vi trygt tage afsted i sikker forvisning om, at der bliver bliver holdt øje med huset og at blomsterne har det bedre end nogensinde, når vi kommer hjem. Og at fiskene er blevet forsvarligt fodret og ikke mindst at Freja- hunden har haft det (mindst) lige så godt som derhjemme.
Rejseplan/rute
2 nætter Hanoi, 2 nætter Mai Chau, 1 nat Hanoi, 1 nat Ha Long Bay, 1 nat i tog, 3 nætter Hue, 4 nætter Hoi An, 1 nat Ho Chi Minh City, 2 nætter Mekong Delta, 1 nat Ho Chi Minh City, 4 nætter Mui Ne.