Nordsjælland

27.6. Jyllinge lystbådehavn

Vi ankom først til Jyllinge lystbådehavn ud på eftermiddagen og var derfor spændte på, om der var plads. Der var dog kun to campere foruden os. Efter lidt tid skiftede vi fra den yderste plads th, nr. 1 til nr .3, der havde lidt bedre udsigt og en bænk på græsset nedenfor.

Nanna daser i græsset ved Jyllinge Lystbådehavn

Jyllinge Lystbådehavn er et rigtigt godt sted i vores øjne. Vi annekterede bord/bænkesættet foran os og der var også skygge til Nanna, der også blev luftet på stien langs fjorden. Vores mellemste søn og hans kone, der bor i København, kom forbi til aftensmad.

Sushi fra Nyasian Restaurant i Jyllinge Lystbådehavn

Middagen stod på sushi, som jeg dagen før havde bestilt fra Nyasian restauranten, der ligger lige ved siden af. Smart at der er et spisested lige i nærheden, hvis man ikke lige føler for at lave mad selv. Man kan selvfølgelig også spise på stedet, men med en hundehvalp var det perfekt med take-away.

Dejligt med aftengåtur ved havnen

28.6. Gershøj lystbådehavn

Næste dag blev en “travl” dag – selvfølgelig sagt med et glimt i øjet. Vi er seniorer, og har al den tid, det skal være. Men tilfældigvis kom der til at ske meget på denne dag.

Om formiddagen tog vi en cykeltur nordpå fra havnen og gennem det gamle idylliske Jyllinge, med fine, gamle huse og fine haver. Vi fandt ikke lige et sted at holde pause, så det blev bare en delvis rundtur på ca. 1 1/2 time.

Asian restaurant i Jyllinge Lystbådehavn

Senere havde vi en “legeaftale” med en af Nannas søskende, Ludvig, der bor i Tåstrup. Vovserne var begejstrede for gensynet og der blev tonset rundt.

Lykken er at møde sin kuldbror, der oven i købet havde et badebassin at svale sig i

Jeg har flere familiemedlemmer i området, som jeg ikke ser så tit. To af dem – min niece og min fætters datter, var hjemme og parat til et lille besøg af os.

Gershøj Lystbådehavn, idyllisk og fredelig

Nu var det ud på eftermiddagen og vi skulle finde et sted for natten. Valget faldt på Gershøj lystbådehavn, der lå kun ca. 13 minutters kørsel fra sidste sted, vi havde besøgt.

Gershøj Lystbådehavn

En lille, autentisk havn, der var venlig overfor campere, da man måtte holde på hele havnens område. På den mest oplagte langside holdt der to vennepar samt et enkelt par. Vi kunne godt klemme os ind imellem, men de to hold venner fyldte lidt rigeligt, så jeg spurgte formanden for havnen, der lige kom ind i sin båd. Han var også super venlig, og vi kunne parkere, hvor vi ville. Det blev så på den anden side af molen, stadig med flot udsigt, men lidt mere for os selv.

Vi kunne holde lige midt på havnen

Og så kunne Nanna blive fodret og ligge på græsset bagved, hvor der også var ruser. I øvrigt fiskes der ål fra havnen, da der sidste år blev sat 4000 småål i vandet.

Ruser i Gershøj Lystbådehavn

Foran hotellet, der var lukket den dag, var der en lille strand, hvor Nanna fandt en god legekammerat. Så var hun også så træt, at jeg tog en lille aftentur uden hende, ad en sti langs vandet.
Dejligt at sidde ude foran camperen, helt tæt på vandet. Selvom solen forsvandt, var det varmt nok til at sidde ude.

29.6. Jyllinge igen

Igen var det det mest fantastiske vejr, så der var basis for morgenmad ude foran camperen. Det gjalt herefter om at komme afsted, hvis Nanna skulle luftes inden det blev for varmt.
Vi gik hen til Gershøj kirke, der har en markant rød farve.

Gershøj kirke

Kom i snak med en ældre dame med en hund, der som fast rutine hver dag sprang i fra broen ved havnen præcist 3 gange. Det var sjovt at se. Efter endnu et legemøde med en anden hund, var der afgang.

Sti ved Gershøj Havn

Det var allerede meget varmt, og dette sted ville ikke egne sig til en hel, varm dag efter min mening. Men sikke mange hunde, der var der, og rigtigt flinke folk.

Den lille strand ved Gershøj Lystbådehavn

Vi var blevet så begejstrede for Jyllinge, at vi besluttede at vende tilbage dertil. Dette også fordi vi om aftenen skulle have besøg af ældste søn og svigerdatter, der bor i Hedehusene, kun 20 mins kørsel derfra.

Tilbage i Jyllinge

Denne gang var vi de første på pladsen og tog den (synes vi) bedste plads, nemlig den længst til venstre (nr.8).

Dejligt med en plads i skyggen

Dels fik vi vores egen lille skyggefulde lund, dels var der et bænkesæt lige ved siden af, dels var her den bedste udsigt over vandet.

Det viste sig, at der var badestrand lidt længere fremme og her var der livlig aktivitet

Det eneste, der manglede, er bademulighed. Men det gjorde ikke så meget, for her var fint svalt i det melerede. Og det var desuden blevet lidt diset, så det var ikke så varmt, plus det blæste op. Alt i alt langt bedre til en varm dag som denne end Gershøj.

Nanna var helt igennem eksemplarisk. Hun lagde sig, så snart vi var inde i camperen og fandt sig til rette, lige meget hvor vi var.

Nanna med sine tøjdyr i kurven

Denne aften var der gang i den medbragte grill.

Besøg af kusine Else

Så var Nanna lykkelig igen, når hun kunne lege med deres Else. Hilste på flere lokale hundefolk, der kom forbi med deres 4-benede. Jyllinge er virkelig et rart sted at være, ikke mindst for hundefolk.

Der laves mad til besøg af børnene

30.6. Marbæk Lystbådehavn

Det begyndte at regne om natten, og fortsatte om morgenen, men holdt dog næsten op lidt senere.

Buste af Frederik d. 7. i parken ved Jægerspris

Vi havde udset os Jægerspris slot som første stop. Vi gik først rundt i parken med Nanna, der derefter havde debut som alenehund i camperen. Der gik helt uden problemer.

Jægerspris slot

Imens så vi selve slottet, der har været lystslot for kongelige helt tilbage til Margrete d. 1. Og endda før hende.

Jægerspris slot – noget af en pibesamling

Den sidste konge var Frederik. d. 7., der underskrev Junigrundloven og som giftede sig med Grevinde Danner, som hun kom til at hedde. Men kun til venstre hånd, dvs. evt. børn kunne ikke arve tronen.

Der er ingen tvivl om, hvem der var hovedpersonen her…(ok, hunden fylder også en del!)

Grevinde Danner var borgerlig, datter af en enlig mor, og hun havde selv fået en søn, der kom i pleje.

Jægerspris slot

Der var en masse “ballade” pga hende, men kongen VILLE gifte sig med hende. Efter hans død i 1863 trak hun sig tilbage til Jægerpris og hendes arv blev brugt til at opretholde det pigebørnehjem, hun havde lavet, plus en stiftelse.

Stiftelsens bygninger

Stedet fungerer den dag i dag uden offentlige midler. Det var bestemt spændende at se og læse om.

Der var en fin lille cafe der, bemandet med mennesker med udfordringer.
Her fik vi kaffe og kage udenfor – kunne lige gå ift. vejret.

Fin, lille cafe ved Jægerpris slot

Dagens overnatning blev i Marbæk lystbådehavn i Frederikssund. Her var der kun en enkelt gæst mere. Havnen var fin med nye badefaciliteter, men lidt rodet, hvor vi boede og lidt udenfor byen. Men vi kunne nu sagtens gå derind. Vi gik en omvej via et grønt område.

Marbæk Lystbådehavn, set fra en pæn vinkel
Og her fra en mindre pæn vinkel…

Vi var ikke helt begejstrede for byen, der havde en del tomme butikker, men det er jo omvendt ikke et særsyn nu om stunder. Den bedste cafe vi så, lå på et torv, så den besøgte vi.

Frederikssund

1.7. Lynæs lystbådehavn

Næste dag var der igen solskin om morgenen, det var positivt overraskende. Et bad på stedet kostede en femkrone – mærkeligt med et helt nyt badeværelse med den slags gammeldags automater.

J.F. Willumsen

Inden vi kørte fra byen, ville vi se Willumsens museum. Vi så som nævnt ikke min fætters enke, men hendes datter arbejder på museet, så hende fik vi hilst på.

Et af Willumsens kendte værker. Jeg havde som barn et puslespil med dette motiv.

J.F. Willumsen, 1863-1958 var en af pionererne bag det moderne gennembrud i dansk billedkunst omkring 1900. Han var primært maler, men mestrede de fleste kunstarter. Willumsen tilbød en stor del af sine værker og sin kunstsamling til staten.

Fra reliefsalen

Fra 1930’erne arbejdede han for oprettelse af et museum. Men først i 1957, året før hans død, (hvor han var var 94 år!) åbnede J.F. Willumsens Museum i Frederikssund. Willumsen selv havde foretrukket et museum i København, men sandelig da godt han nåede at se museet åbne!
Vi så bl.a. Reliefsalen med det enorme og svulstige relief, der vakte noget debat, da det blev skabt.

Skøn plads i Lynæs Lystbådehavn

Herefter kørte vi videre op langs fjorden. Havde egentlig udset os Frederiksværk camperpladsen ved havnen, men dels var der lidt langt til byen og vi ville gerne prøve at spise ude. Dels var klokken ikke så mange og det så ikke helt spændende ud. Endelig lignede det rigeligt stedet i går, og så havde jeg læst om Lynæs Lystbådehavn.

Lynæs Lystbådehavn

Det viste sig at være et godt valg. Vi var oven i købet så heldige, at der var frit valg på alle hylder ift. pladser. Vi fik en supergod plads med fantastisk udsigt, som jeg havde fået tip om i en af campergrupperne på Facebook. Der var udsigt til lystbådehavnen, men også til færgen mellem Kulhuse og Sølager, der kun tager 8 min. Og til det flotte klintlandskab derhenne.

Flotte farver i Lynæs Lystbådehavn

Oven i købet var det blevet solskinsvejr og vi fik te og kage udenfor. En tur rundt på havneområdet bekræftede os i at her er meget tiltalende, – sjovt hvad der gør det? I hvert fald noget helt andet end i går.

De to bedste pladser ligger helt ud til vandet. De andre camperpladser ligger på et græsareal længere bagved

Igen var der mange mennesker og hunde, der gerne ville snakke med Nanna. Det viste sig, at der var en stor strand lige bag havnen, det havde vi ikke lige opfattet. Åbenbart et brugt surfersted.

Nanna hygger sig

Så gik vi på restaurant – Lynæs Fisk & Steakhouse – lige som regnen kom. Det blev en god oplevelse og bedre end forventet. Der var en del andre hold der, men passende antal. Fik deres dagens to retters menu, der var meget bedre end jeg havde forventet. Sandelig godt, vi kom hertil!

Lynæs Fisk & Steakhouse

3.7. Hundested og hjem igen

Det var regnvejr om morgenen, og vi besluttede at køre hjem, dog først med et besøg i Knud Rasmussens hus i Hundested, kun få km fra Lynæs.
“Danmarks smukkest beliggende museum”, kalder det sig og det er nok ikke helt skævt. Huset lå i hvert fald meget smukt ned til vandet og var bestemt værd at besøge.

Knud Rasmussens hus i Hundested

Huset fungerede som Knud Rasmussens arbejdshus, når han var i Danmark. Det er i dag indrettet som museum og mindestue for Danmarks berømte polarforsker.

Fra 1. salen i Knud Rasmussens hus

Knud Rasmussen tog selv initiativ til opførelsen af arbejds- og sommerhuset i bakkerne ved Spodsbjerg Fyr. Huset stod færdigt i 1917.

Knud Rasmussens hus

Her planlagde han sine ekspeditioner, arbejdede på sine manuskripter, og her mødte han venner, forfattere og kollegaer. Da han døde, skænkede enken huset til kommunen.

Stenvarden ved Knud Rasmussens Hus

Varden ved Spodsbjerg Fyr og Knud Rasmussens Hus blev rejst i 1936 til minde om polarforskeren. Den blev bygget af sten indsamlet fra bopladser langs hele den grønlandske kyst.

Spodsbjerg Fyr

Vi gik også en lille tur ind mod Hundested og så på Hundested Skanse, der er opført i 1809 i forbindelse med Englandskrigene 1807-1814.

Kanoner ved Hundested Skanse

Herefter kørte vi til sommerhuset i Skovgårde, hvor Nanna kunne se frem til mere afslappede dage. Lige da vi ankom blev det super godt vejr og så ER der altså ikke noget bedre sted at være end i Skovgårde!

Gammel fiskerbåd i Lynæs havn

Konklusion
Nordsjælland var ukendt område for os, men det er bestemt ikke sidste gang, vi kommer på de kanter. Her er meget at se og opleve, her er mange flinke (hunde)mennesker og rigtigt gode lystbådehavne, hvor man kan bo med camper.
Tillige er der den store ekstragevinst, at vi kommer tæt på vores børn og øvrige familie. Og kan invitere børnene til os i camperen, så de ikke skal have os boende og så vi kan mødes en hverdag, hvor vi står for det kulinariske.

Hårdt at være hund

Jyllinge Lystbådehavn

Highlights:
Lystbådehavnene i Jyllinge, Gershøj og Lynæs
Besøg af og hos familien