Sverige

Camping Sverige 28.7.-11.8.16

Torsdag d. 28.7.
Nem overfart fra Grenå, der jo ligger tæt på sommerhuset, hvorfra vi startede. Den flinke dame ved drive-in lod os få plads i hunde loungen. Man skal ellers bestille plads, det havde jeg ikke kunnet se på nettet. Her var helt stille og fredeligt og kun 3 andre hold med hunde. Havde valgt en campingplads tæt på færgen, da vi var ret sent fremme. Men den lå alligevel, hvor skærgården var begyndt. Jeg elsker skærgård, så det var dejligt. Ikke havudsigt, men man kunne på kort tid gå ned til klipperne og nyde udsigten. Vi havde købt en flaske cava, som over to dage blev nydt på klipperne, det var en fornøjelse.

Cava i klipperne

Fredag d.29.7.
Tjolöholm halvøen rundt – skøn gåtur med Freja.

Derefter Tjolöholm slot, hvor vi fik rundvisning, rigtigt fint. Der var også en udstilling af kostumer, der var brugt i kendte film fra herregårdsmiljøer. Herunder et sæt som Colin Firth havde haft på…

Lørdag d.30.7.
Efter dejlig gåtur med Freja i nabolaget, kørte vi til Varberg. Fint at se byen, mens der var liv. Der var marked på torvet og rigtigt mange mennesker.
Efter en  tur på havnen, gik vi ind til den gamle fine badepavillon, der gav mindelser om engelske badebyer. Her satte vi os og “fikade” – fik kaffe/te og kanelbullar. Rigtigt fint at sidde der. Vejret var dejligt med sol skyer og 21 grader. Vandet var også 21 grader og der var enkelte, der var på den fine sandstrand der var der –  midt inde i byen.
Gik tilbage til bilen og låste Freja inde i buret. Ved Varberg fæstningen købte vi billet til museum og rundvisning i fæstningen. Vi så museet og det var fint, men nok ikke 100 kr værd, men så viste det sig, at der var gratis fortælling om Bogstensmanden. Det var en ung fyr, der fortalte meget fint og levende om fundet af dette moselig. Modsat Grauballemanden, som han også nævnte, var alt tøjet fuldstændigt bevaret, men til gengæld var der kun skelet og hår tilbage – plus hjerne! Spurgte hvorfor det var forskelligt, og det er fordi mosernes kemiske sammensætning er forskellig.

Udsigt fra Varbergs fæstning

Så var det tid til fæstnings-visning. Det viste som at være lidt af et show, med den unge Christian, der nærmest dramatiserede historien om fæstningen. Den har aldrig været indblandet i krig, men har været brugt til fængsel frem til 1800 tallet. Halland var jo som andre dele af Sverige under dansk styre helt frem til 1645 (men ikke hele tiden inden), så der var også en masse danske navne involveret. Henning måtte agere Ingeborg, der var gift med en af kongerne…

Søndag d.31.7.
Blandet vejr, sol, skyer og blæst. Ville tage en rolig dag – og det kom så også til at passe! Gik tur med Freja, men fik influenzasymptomer og diarré, så resten af dagen lå jeg i campingvognen. Henning kørte efter klar suppe til mig. Første sted 15 km herfra var lige lukket, andet sted (Åsa) ca. 25 km herfra, havde ikke klar suppe, men aspargessuppe, som jeg fik lidt af. Ja, der er ikke lige butikker rundt om hjørnet her og da slet ikke en søndag…

Der er smukt i skærgården

Mandag d.1.8.
Jeg var frisk nok til at fortsætte turen og vi kørte skråt op mod Jönköping og videre til Gränna, hvor vi i går havde bestilt plads. Tog godt 3 timer. Det er også en god plads, hvorfra vi kan se vandet. Desværre blæser det meget, så vi måtte sidde inde og spise. Havde forinden gået et tur langs søen og derefter hen til havnen. Her var der meget liv, færgen til Vissingö afgår her, men der er også en del restauranter og butikker. Ser fint, men ret dyrt ud.

Udsigt fra bjerget ovenfor Gränna, ned mod campingpladsen

Tirsdag d.2.8.
Kørte til Huskvarna og gik først tur med Freja i skoven ved museet. Så derefter museet, uden rundvisning, men fint at se. I den nærtliggende Smedbyn med de gamle fine huse, var der det perfekte “fika” sted. Vi kunne sidde i haven og få te og kanelbullar, dejligt.

Smedbyn, med hyggeligt fika-sted

Onsdag d.3.8.
Dejligt varmt og solskin fra morgenstunden! Gik op til Gränna by og ind i et bolchekogeri (Johans), hvor de var i gang. Så stort set hele processen og måtte da også lige købe en pose bolcher. Kunne mindes, da vi var der med små børn, der syntes, det var spændende med polkagrise.
Gik op til Hovedgaden og hen ad den. Man kan hurtigt få nok af alle stederne, der laver og sælger polkagrise. Opdagede trappen op til bjerget, så den tog vi (ca.250 trin).

250 trin oppe…

Deroppe var der meget dejligt, med friluftsmuseum, vandrestier – herunder langs bjergkanten – og en hyggelig cafe/spisested. Vi så nogle af de gamle bygninger og gik lidt langs bjerget. Gik ned igen og hen ad gaden, der løber parallelt med Hovedgaden. Her var helt stille og fredeligt og meget smukt med gamle træhuse. Meget bedre end nede på Hovedgaden.

Fine huse i Gränna

Vi gik på museet og så Andree’ udstillingen. Lidt sjovt at Anette og John har været på Svalbard de to steder ekspeditionen hhv. startede fra og hvor de godt 30 år senere blev fundet døde – ved et tilfælde af et norsk fangstskib. Alle deres ting, plus deres lig blev fundne og udgør udstillingen –  ret fantastisk at se. At ville flyve hen over Nordpolen i en luftballon har været noget vanvittigt og det gik jo også galt. Alligevel utroligt at de formåede at gå næsten hele vejen tilbage over isen, indtil de af ukendte årsager døde på Vitöen øst for Svalbard. Lederen Andreé er født i Gränna. Vi sluttede med den gratis omvisning, hvor en ung pige viste billeder og fortalte om ekspeditionen. Tog kun  15-20 minutter, men rammede det hele fint ind. Største problem var, at ballonen ikke kunne styres og at den var lastet alt for tungt. Samt at de manglede hunde til at komme frem på landjorden, men måtte trække slæder på 100 kg hver. De røg også i vandet med dem flere gange. Ingen ved som sagt, hvad de døde af. Måske af svækkelse pga. de trikiner, de havde fået i kroppen ved at spise råt isbjørnekød.
Samlet set helt utroligt at nogen sætter deres liv på spil – og til – på denne vanvittige måde. Men på den tid var man besat af at udforske øde områder OG være de første, der kom der. Der stod også om Ammundsen, der var først på Sydpolen, og som snød Scott, der ankom få dage senere, blot for at se et telt, et norsk flag og et brev: “formoder det er dig Scott, der er den første, der kommer her efter mig…”! Iøvrigt døde alle på Scott ekspeditionen, i modsætning til Ammundsens, hvor alle overlevede.

I Gränna er selv blomsterne polkastribede

Efter denne oplevelse satte vi os ved den kendte café Fiket. Alle, der kom forbi, kiggede ømt ned på Freja, der lå og sov for fødderne af os.

Torsdag d.4.8.
Kørte mod Vimmerby via Ekjsø og nåede til Astrid Lindgrens barndomshjem Näs. Så først udstillingen om hende – fint med audioguides.
Så også haven, præstegården, laden og hendes barndomshjem, det sidste dog ikke indefra, da hendes slægtninge bor der nu. Desværre var den sidste rundvisning (inkl barndomshjemmet) overbooket, men det gjorde ikke så meget, da vi havde audioguiderne. Sluttede med at fika i den nye cafe i forbindelse med den nye del af haven. Da vi var i området med små børn, var det naturligvis Vimmerby, vi skulle se. Men meget fint, at Näs især er tilrettelagt for voksne.

Astrid Lindgrens barndomshjem

Solen skinnede smukt og det var meget lunt. Vi kørte videre til Gunnarsø, hvor det viste sig, at den bestilte plads nr 104 var mega god – ganske vist ikke helt i første række ned til skærgårdsklipperne, men den lå så højt, at man kunne se havet flere steder. Pladsen er meget tiltalende og som forventet den absolut bedste indtil nu. Gik også over til stugbyen, der nu virkede mere ” ude bag ved ” og lidt slidt, selvom hytterne klart var restaurerede for nylig. Der var slet ikke fyldt op her, som der var på campingdelen.

I 1994 boede vi i denne hytte. Det var her, Mikkel lærte at cykle…Sjovt at gense stedet
Og så hjem og nyde udsigten fra vores plads

Fredag d. 5.8.:
Gik hele vejen ind til byen. Først snakkede vi med receptionen om at blive, men vidste godt, det ikke kunne blive på samme plads. Det viser sig, at de drop-Inn pladser de har, ikke bare er nogle af de bedste (dem i første række ned til havet), de kan også bebos så længe man vil! Da de ikke er book-bare, skal man ikke sige, hvor længe man vil være der! Mærkeligt system, det har vi ikke set før.
Den første del af turen ind til byen er den bedste, gennem skov og via lystbådehavn, den sidste del går gennem industriområde. Selve byen var mildest talt heller ikke noget at skrive hjem om, så vi gik bare tilbage igen. Men det blev da til en tur på 3 timer.

Lørdag d.6.8.:
Nåede lige at flytte plads til en endnu bedre i første række, inden vi om formiddagen var fin rundvisning på Fredriksbergs Herregård lige uden for Oskarshamn – kl 11. Rundviseren der var klædt i 1700 tals kostume med paryk osv. Spurgte, da jeg bad om to billetter, om vi var “pensionærer” altså pensionister, og da havde han endnu ikke set Henning! Mor er fornærmet!
Nå, det var en god rundvisning, det hele er meget velbevaret, selvom det går helt tilbage til. 1780 erne. Det blev købt af kommunen og op til byens 100 års dag lavede man det til museum. Rundvisningen tog næsten 1 1/2 time.

Fredriksberg herregård

Kørte derefter til Stensjö, der lå i samme retning. Kunne godt huske, vi havde været der med drengene, sjovt det var for 21 år siden…det er en lille landsby, der står fuldstændigt som i gamle dage. Landbruget sluttede i 40’erne, så var det ikke rentabelt mere. Men det er bevaret og der bor en enkelt familie, der vedligeholder stedet og driver landbrug efter bæredygtige principper. Det hele oser af Astrid Lindgen idyl og det er så også der, at Bulderby og Emil filmene delvist er optagede.
Der var nogle gå- stier også, vi tog “skogslingan” (det meste af den) , den var vist ikke meget brugt, var noget overgroet.

Søndag d.7.8.16:
Fint vejr fra morgenstunden. Kørte afsted men ikke mod Växjo som ellers var planen. Vores tyske naboer, sagde at vejret var dårligere i vest Sverige. Jeg tjekkede og sørme om der ikke var fuld sol og. 21-22 grader på Öland, men ca.16 og skyet i Växjo! Så var det herligt, vi bare kunne vælge at køre til Öland! Havde jo ikke booket noget…det gjorde vi så og det tog ikke ret lang tid, var kun ca.130 km sydpå og over broen. Vi fik en plads i første række ned mod en lille badebugt. Gik en tur med Frejsen langs Strandpromenaden, der går ud i en smuk sti langs havet.

Aftenudsigt fra vores plads

Mandag d.8.8.
Kørte til Borgholm slot og så dette, sluttede med gratis rundvisning på en halv times tid, supplerede fint. Frejsen måtte komme med, så hun var også på museum!

Freja på museum

Så derefter Solliden, der er det svenske kongehus’ sommerresidens. Ligger lige ved siden af Borgholm. Vi så udstillingen af kongelige stole gennem tiden – også her måtte Freja være med! Så derefter haven, der var en blanding af vild have og områder, der var f.eks. rosenhave.

Bemærk hvordan mine bukser er farveafstemt med hortensiabusken…

Freja havde fået rigeligt med ben dagen før, så hun sked (flere gange!) på de fine kongelige græsplæner 😬

Freja undskylder overfor kongefamilien, men hun skulle meget…og vi samlede selvfølgelig op, til sidst desperat med papir, for alle hundeposer var brugt!

Næste stop var sommerbyen Borgholm, der dog var en skuffelse. Sikkert som Løkken på en sommerdag – folk nok, men kun værtshuslignende steder, ikke hyggelige fika steder og ingen fine træhuse. Så begyndte det pludselig at regne, så vi droppede at fika her, men kørte hjem, bevæbnet med en pose kanelbullar fra Netto!
Senere gik vi tur i naturreservatet overfor indkørslen. Tog den længste tur på 3,7 km, der faktisk tog 1 time og 10 min. Kom forbi en stor gruppe køer, mest helt unge kvier, der var meget nysgerrige især overfor Freja. Da hun gav en lyd fra sig, sprang kvien foran hende højt op i luften. Fin tur gennem dejligt naturområde.

Tirsdag d. 9.8.
Forlod Öland og kørte over broen. Vejret var ikke for godt, det blæste meget og temperaturen faldt drastisk. Der kom også et voldsomt regnvejr, så alt i alt tænkte jeg i mit stille sind, at jeg egentlig lige så gerne ville hjem med det samme. Men nu havde Henning bestilt færge torsdag, så vi sagde, at vi bare fik det bedste ud af det. Før i tiden hvor tiden var knap, kunne jeg godt blive ærgerlig over den slags vejr, men nu betyder det jo ikke noget. Man kan jo sige, at det er fint vejr til oplevelser, mere end til at være derhjemme…

Det sidste sted boede vi helt ned til vandet

Onsdag d.10.8.
Sidste hele dag i Sverige. Køligt, kun ca.11 grader! Misunder ikke dem i små telte eller biler uden toilet og varme…
Kørte til Huseby Bruk. Havde planlagt at komme til først rundvisning i jernbruket, dernæst statar-boligerne. Man udvandt “sjömalm” man skrabte op fra bunden af søer, først til kanoner og senere til jernovne (“kakkelovne”). Statere er landarbejdere, der næsten helt aflønnes i naturalier og boede på bruket. Vi så en 30er lejlighed og kunne se en 50er lejlighed. Der var også en udstilling om bla. udvandrere. Desværre kunne man ikke se huset på egen hånd, så vi så mest til 30er lejligheden, som den kyndige, ældre herre fortalte om.

Fra 30er lejligheden

Den slags elsker jeg at se. 50er lejligheden var også helt skøn, mange ting, der et stærkt hippe i dag. Men det var sølle forhold i 30erne med mange stuvet sammen i små lejligheder uden vand og strøm.
Vi så andre steder på egen hånd : elmuseet, møllen, savværket, køkkenhaven og ikke mindst slottet. Det stod som det så ud, da ejeren testamenterede det til staten i 1979. Bygget af den markante ejer, der boede der fra ca.1880erne med sin hustru og deres tre døtre, født hhv.1881, 1882 og 1883. Den ældste arvede huset og boede der til 1979, åbenbart alene. Der var noget med en fransk herre, hun korresponderede med i 40 år og i 1000 breve! Mange af rummene så stadig ud som i starten. Så gik vi på cafe Frökens og fik meget lækker, hjemmelavet morotskaka (gulerodskage) med ostecreme på toppen. Hyggeligt sted, også inde, hvor vi sad. Absolut ikke udevejr, det var koldt og regnede ind i mellem , men også solskin ind i mellem. Brugte ca.3 1/4 time der, fint sted, selvom vi nu har været på mange af den slags steder.
Kørte til et naturreservat lige nord for dét, vi gik til i går. Gik en rundtur til Taxås klint (2 km), samt delvist en orange tur på 1,5 km (måtte ikke gå i kvæg indhegningerne). Også dejlig og “oprindelig” natur der.

Torsdag d. 11.8.
Vågnede til regnvejr, passende når vi skal hjem. Men så klarede det op og blev fint solskin, men stadig køligt, ca.13 grader – i august! Parkerede ved det nye IKEA museum og så dette. Det var fint på mange måder, både en historie om grundlæggeren Ingvar K., men også om Sverige gennem tiden siden ca.1850 og om Ikeas produkter gennem tiden.

Det er ikke kun i Den Gamle By, mine sommerhusgryder er på museum…(fra Ikea museet)

Meget var utraditionelt lavet, og børnevenligt, men det trælse var, at det var så “moderne”/anderledes, at der ikke var en linje, man kunne/skulle følge i udstillingen. Det hele var sat op i et stort forvirret rod rent rækkefølgemæssigt. Man kunne ikke engang følge årstallene og gå kronologisk frem. Men måske skal det passe på moderne tider og mennesker, der zapper sig frem?! Os irriterede det meget. Vidste ikke, han levede endnu, han blev 90 i marts i 2016 (døde først i 2018), så museet er som som en fin og i sidste øjebliks gave. Vi så et interiør fra 1976, det lignede vores daværende meget – hvor har vi været moderne! I dag ville man ikke kunne se, at vores stue er fra 2016, tænker jeg…
Kørte derfra efter ca.3 1/4 time, så der var nok at se på.
Dejligt solskin og rolig overfart tilbage til Grenå.

Freja hygger sig i Hundehuset

Facts

Færge torsdag d.28.7. Kl 13.15 fra Grenå
28.7-1.8.: , 4 nætter, Espeviks camping. 363 dk pr nat inkl el. 18 min, 15 km fra Varberg havn.
1.8.-4.8.- 3 nætter. Grännastrandens camping.308 dk pr nat inkl el. Ved Gränna.
4.-7.8, 3 nætter, Oskarshamn, Gunnersø stugby
7.8. – 9.8.- 2 nætter, Ekerum camping, Öland
9.8.- 11.8.- 2 nætter, Sjöstugan camping, Älmhult
Ialt 14 nætter, 15 dage
Færge torsdag d.11.8. Kl 18:35 Fra Varberg

Highlights
Cava på klipperne i Espeviks
At fika hver eftermiddag
Skærgården i Gunnarsjö (og gensyn med dette sted)
De mange, fine gåture, og spændende seværdigheder og rundvisninger

Konklusion
Dejlig afslappet, men alligevel begivenhedsrig tur. Vi har været alene under hele turen (ingen problem, heldigvis!) , men også derfor godt med seværdigheder og rundvisninger. Men så er 14 dage også nok, man bliver lidt mættet. Det omskiftelige vejr har ikke betydet meget. Det har blæst lidt rigeligt og enkelte gange regnet og generelt har det ikke været det vilde sommervejr, men meget passende til den slags tur. Freja har nydt temperaturen og alle gåturene. Nemt at have hende med, og hyggeligt. Nemt med Hundehuset. Henning er helt tryg ved vognen  i år, dels pga. den nye anti-slingreanordning, dels fordi Sverige som håbet er et meget nemt land at køre i. Nem tur med færgen frem og tilbage. Fine veje, ikke vilde bakker, lidt trafik. Smuk natur, mange fine gåture.
Altså en rigtig fin ferie, som sagtens kan gentages i andre dele af Sverige.