Gendarmstien

Gode venner havde lige købt campingvogn og vi ville også gerne lufte vores for første gang i år, så vi drog på fælles tur. I disse Coronatider er udlandet ikke en mulighed, men der er jo også utallige skønne steder i Danmark.

Den særdeles godt skiltede Gendarmsti

Da vi alle 4 er glade for at vandre, faldt valget på Gendarmstien i Sønderjylland. 84 kilometer i smuk og varieret natur langs Flensborg fjord. Vi nåede ikke dem alle, men det var heller ikke målet. Men på de 3 vandredage blev det til ca.halvdelen af strækningen og det var tre rigtigt gode dagsture, vi havde.

Turen langs Gendarmstien går oftest helt tæt på vandet

Vi havde booket pladser på Lærkelunden Camping, der ligger syd for Gråsten og lige ved vandet. Det lykkedes endda at gafle 2 af stedet allerbedste pladser – lige i vandkanten.

Vand og Gendarmsti lige uden for “døren”

Gendarmstien løber lige uden for “døren”, så to af dagene startede vi herfra og havde forinden parkeret den ene bil på slutdestinationen. Har man ikke bil, er der mulighed for at benytte Flextrafik.

Smuk og afvekslende rute langs Gendarmstien

Lærkelunden – Kollund

Første hele dag gik vi fra campingpladsen til Fakkelgården i Kollund. En meget smuk rute – det lovede godt for resten af turen!

Vi så flere, små fyrtårne undervejs

Vi tog os god tid, for turen skulle nydes og cafeerne undervejs besøges. Vennerne har det udmærkede princip, at man aldrig går forbi en cafe, når man er på vandretur – man ved jo aldrig, om man får chancen igen!

Desuden var der pressemøde med Mette F. Kl 14, så her sad vi andægtigt på en udsigtsbænk og erfarede, at resten af sommeren skal tilbringes enten i Norge, Tyskland eller Island – eller selvfølgelig i Danmark. Det klarer vi nok 😊

Meget velholdte huse og haver undervejs – ingen sølle Udkantsdanmark her!

Sønderborg og Gendarmstien fra Høruphav til Sønderborg

Vi måtte udnytte, at byen var åben lørdag formiddag, så her kiggede vi på Sønderborg. Vejret var for godt til museumsbesøg, så slottet så vi kun udefra. Til gengæld skridtede vi op og ned ad hovedstrøget, der stadig kan byde på liv og åbne butikker, selvom butiksdøden også kunne ses. Vi drak kaffe foran rådhuset, der er bygget i 1933 i funkisstil.

Fine, gamle huse ved havnen i Sønderborg

Vandreturen startede fra Høruphav havn og gik gennem skov og langs stejle skrænter retur til Sønderborg.

Start ved havnen i Høruphav

Der var ingen cafeer eller lignende undervejs, så jeg kunne godt have brugt en madpakke – det havde vi så ikke lige med den dag, men en müsslibar reddede mig fra at gå sukkerkold.

Skov og stejle skrænter på vej ind mod Sønderborg

Retur i Sønderborg oplevede vi, at livet var rykket ned til havnen. Her ligger en række fine cafeer med udsigt over vandet. Var det ikke for bilerne, der kører forbi lige for næsen af én, kunne man kalde det Jyllands svar på Nyhavn.

Sønderborg slot

Lærkelunden – Rønshoved

Sidste hele dag tog vi strækningen fra campingpladsen til Rønshoved. Igen en anderledes del af Gendarmstien, nu med mere bebyggelse og havne. Highligt her er resterne af de mange teglværker, der har ligget her, hvilket tydeligt ses på stranden, der stort set består af gule og røde teglsten, der er slebet runde af tidens tand.

Stranden omkring Cathrinesminde med de mange gule og røde teglsten

Det eneste bevarede teglværk er Cathrinesminde, der nu er museum. Dette besøgte vi for 4 år siden, så denne gang nøjedes vi med at spise madpakker på en bænk ved vandet.

Cathrinesminde Teglværk

Her ligger nogle gamle arbejderboliger, som er indrettet på tre forskellige måder, fra hver sin tidsepoke. De hører under Teglværksmuseet. Når man fortsætter langs Gendarmstien er der skilte, der fortæller om de sparsomme rester af andre teglværker.

Dagen var ung endnu, da vi nåede frem til Rønshoved, så vi tog til Gråsten og gik tur i den smukke slotspark.

Gråsten slot

Masser af blomstrende rhodendendrum, mens roserne ikke var sprunget ud endnu – bortset fra klatreroserne på murene.

Rose i Gråsten rosenhave

Vi slog også et smut ind i selve Gråsten, men her var ikke noget at skrive hjem om. Det gjorde det selvfølgelig ikke bedre, at det var pinse og butikkerne var lukkede.

Smuk park ved Gråsten slot

Konklusion

Gendarmstien, campingpladsen og området var en stor, positiv overraskelse. Vi har tidligere camperet på DCU pladsen i Kollund i maj 2016, hvor vi så mange af områdets seværdigheder. Men her var vejret ikke så godt, så det var perfekt at supplere med denne tur, der mere var baseret på vandring og naturoplevelser.

Denne fine bog er lige udgivet. Der findes også en glimrende app om Gendarmstien, ligesom der er lavet en informativ folder inkl afstandsangivelser

Lærkelunden camping er en 4 stjernet plads og har meget fine faciliteter. Og jeg tror aldrig, vi har boet så perfekt helt ned til vandet. Med sommerhus i første række er vi ikke nemme at imponere, men dette var noget helt særligt.

Med en sådan udsigt kan det ikke blive bedre

Også hyggeligt at hilse på de vandrere, der kom forbi på stien, lige hvor vi boede. Nogle var af den hardcore art, der bar hele oppakningen i rygsækken inkl telt. Men de var nu også noget yngre…

Badebroen ved Lærkelund camping

Selvom det var pinse og alle, der har ferie, opholdt sig i Danmark pga. Corona, var det slet ikke noget problem med for mange mennesker. Der var pænt fyldt op på campingpladsen, men man viste hensyn, holdt afstand, sprittede af og vaskede hænder som alle andre steder pt. Der var også langt færre vandrere på Gendarmstien end frygtet, kun hyggeligt at hilse på de få, vi så. Der er også cyklister på de forholdsvis smalle stier, disse kunne nok med fordel benytte den særlige cykelsti. I hvert fald hvis der bliver mere pres på stien.

Der var masser af svaner i området, men vi så kun denne ene med ællinger. I det hele taget et fantastisk dyre- og fugleliv i området

Der er bestemt basis for at besøge området en anden gang og snuppe den anden halvdel af Gendarmstien.