Jomfrutur i den nye camper

FRA CAMPINGVOGN TIL AUTOCAMPER

Min mand har i flere år givet udtryk for, at han gerne ville skifte campingvognen ud med en ACer. Først og fremmest fordi den er lettere at manøvrere med og “kun” er godt 7 meter lang, mod vogntoget med bil og campingvogn på godt 12 meter. Og da vi pga. anskaffelse af ny hund nok oftere vil være på biltur fremfor flytur fremover, synes min mand, at en ACer er nemmere at køre med i f.eks. Sydeuropa.

Men pga. omtalte nye vovse var det vigtigt, at der også var plads til en Labrador i vognen. En Lab er som bekendt ikke et lille nips, man kan “lægge i forruden”, men det er nu den hund, vi gerne ville have (igen). Så der blev studeret modeller og valget faldt af flere grunde på en Sunlight T67 Active med automatgear, 2021 model med hele 160 HK.

Mange andre har planer om anskaffelse af AC i disse Coronatider, også fordi det er en ferieform, hvor du kan holde dig for dig selv – lave mad, spise og sove mv i eget “hus”. Har i øvrigt læst om mange, der bestilte ACer sidste år med levering foråret 2021, men hvor der er opstået forsinkelser pga. Corona, så levering f.eks. hedder ult. august 2021! Det er ikke fedt, når man har glædet sig til at komme afsted i foråret.

Vi var – igen – megaheldige. Vi var efter et par besøg hos ACforhandlere nået frem til, at det skulle være en Sunlight, og havde et par modeller, vi gik efter. Vi kørte dog til en 3. forhandler, der kun havde en enkelt relevant model på lager, lidt anderledes end vi ønskede. Men knapt var vi kommet ind i den, før vi sagde til hinanden: “det skal da være den her!”. Og så skrev vi under på stedet. Som vores søn, der er i bilbranchen, bagefter sagde: “ sælgeren må have knebet sig i armen, det har været den nemmeste handel, han nogensinde har haft!”. Vi var ikke engang ude at køre i dyret, men den føltes bare rigtig. Og efter den første uge kan vi kun sige, at vi ikke har fortrudt et sekund. Alt fungerer perfekt.

Med til historien hører, at fem minutter efter, vi havde skrevet under, og stadig var i butikken, fik jeg et facetimeopkald fra et ukendt nummer. Valgte efter lidt betænkningstid at tage opkaldet. Det viste sig at være fra den familie, hvis hund havde fået 6 hvalpe og hvor vi MÅSKE kunne få den ene af de to tæver, hvis de ikke selv ville beholde den. Og hvalpen blev vores, havde de besluttet efter et familieråd. Så græd mor her midt i campingbutikken og min mand troede selvfølgelig, der var fordi, det var glippet med hunden. Den dag glemmer jeg aldrig!

Det var dog med en vis vemodighed, jeg sagde farvel Hundehuset (campingvognen) sidste fredag. Men straks jeg genså camperen, vi havde købt i stedet, blev jeg hooked på den. Og allerede dagen efter drog vi på vores første tur. Det eneste, der lå fast var, at vi skulle besøge venner i Strib den første aften.

HERLIG UGE PÅ FYN OG SJÆLLAND

Det blev til en helt igennem herlig uge på Fyn og Sjælland, alle steder med ophold på lystbådehavne. Det er en mulighed, vi ikke havde med campingvognen, men som lige er vores stil: du bor helt nede i vandkanten og har udsigt til både hav og både og oftest er det tillige bynært. Og så koster det i snit kun ca.150 kr inkl strøm og bad. Vi boede hhv. i havnene Strib, Assens, Fjellebroen, Rudkøbing, Nyborg, Greve og Korsør.

Selvom vi kun er i april, og vejret var køligt for årstiden, havde vi slet ingen problemer med at holde varmen og der var god plads på havnene. Nogle steder var vi helt alene, andre steder var der 1-2 andre og kun fredag aften i Korsør vi ca. 9 campere.

Da man for ikke så mange år siden indførte havnekonceptet, var der oftest noget murren blandt sejlerfolket, der nu skulle til at dele “deres” havne med disse ACere. Men jeg tror det er faldet på plads de fleste steder. Vi oplevede i hvert fald kun positive reaktioner, selvom jeg egentlig også undrer mig lidt over, at vi kan få lov at få så gode pladser på havnene. Men det giver jo også lidt indtjening, for udover havneafgiften lægger vi penge i byens cafeer og restauranter (bl.a. take away) og i butikkerne.

Campingpladserne er givetvis godt trætte af dette havneconcept, for de får ikke mange ACere på besøg (er i øvrigt også ca. dobbeltpris af en havneplads).

GRATIS CAMPERING

Man kan gøre det endnu billigere ved enten at bruge Pintrip konceptet, hvor man køber en bog og app til 399 kr med en beskrivelse af ca.300 steder, hvor man gratis kan overnatte. Oftest v. gårdbutikker, gallerier, minibryggerier eller andre steder, hvor der er basis for at lægge lidt penge og få en oplevelse. Men selvfølgelig ingen købetvang. Dette koncept har vi ikke prøvet endnu og måske er det også lidt for “stille” for os, da det ofte er lidt ensomt beliggende steder uden den store udsigt.

Endelig er der andre steder, man kan overnatte gratis, f.eks. på P-pladser ved en strand. Der er desværre en vis usikkerhed om, hvad der er tilladt her. Formelt er det tilladt at overnatte sådanne steder, selvom der står “camping forbudt”. For begynder man ikke at indrette sig med markise/fortelt, grill mv. er der kun tale om at man “raster”, altså hviler/overnatter. Et svar fra ministeriet siger oven i købet, at man gerne må stille “et bord og et par stole ud”.

Men vi tror ikke, vi kunne finde på at bo lige ved siden et sådan “ camping forbudt” skilt og risikere at blive set skævt til. Så skulle det kun være, hvis der holdt andre i forvejen og/eller det var almindeligt kendt og accepteret på det konkrete sted. Vi får se. Vi synes, at ca.150 kr er billigt for en overnatning og betaler gerne dette.

FORDELE OG ULEMPER VED EN AC KONTRA EN CV (campingvogn)

En AC er nemmere at manøvrere med, er kortere end et vogntog med bil og CV.
Du kan bo billigere og flere steder end med en CV, bl.a. på havne.
Du kan bruge ACen til småture, sågar dagsture. Eller f.eks. besøge familie og venner uden at skulle indlogere dig hos dem.
Du kan bruge ACen i en større periode om året, tænker vi. Før tog vi først på tur med CVen omkring 1.6.
Ulempen er, at du ikke kan “stille huset” og køre på indkøb mv. i din bil. Eller indrette dig med fortelt mv., uden det skal tages ned, hvis du skal bruge vognen.
Havnepladser og lign. kan ikke forhåndsreserveres, så i sæsonen kan man risikere at skulle køre videre, hvis der ikke er plads.
Og så der er lige prisen – en ACer er væsentlig dyrere end en CV. Det har været min væsentligste begrundelse for at ikke at skifte type.

AC OG CYKLER – EN GOD KOMBI

Vi har for nylig anskaffet elcykler, men det var før, vi besluttede at købe camper. Mange har små, foldbare (el)cykler, når de har camper, men det ville vi ikke have valgt alligevel. Vores cykler er såkaldte Allroadere, dvs. de også er gode på jord- og grusveje, da vi godt kan lide at køre i skove mv. Men de er tunge, ca.25 kg hver og fylder meget. Så vi valgte en dyr, men dejlig løsning: en eldrevet cykelanhænger bagpå ACeren. Det fungerer rigtigt godt og gør, at man faktisk får brugt cyklerne. Vi havde flere supergode ture på cykel på denne tur, bl.a. på tværs af Langeland (Rudkøbing – Spodsbjerg) og i omegnen af Nyborg, hvor vi bl.a. kørte UNDER Storebæltsbroen.

Sydfyn er jo altid dejligt og vi så nye steder, vi ikke har været før. Nogle af dem kunne fortjene et genbesøg, f.els. området ved Strib og Assens, som vi ikke fik udforsket så meget pga. dårligt vejr. Vi var desuden positivt overraskede over en by som Nyborg, som vi fandt meget tiltalende, ligesom Rudkøbing/Langeland viste sig sig fra en meget smukkere side end da vi var der sidst på et ret så skrækkeligt ophold på Skrøbelev “gods”.

Efter sydfyn fik vi den ide at køre videre til Sjælland, dels for at ses med de to sønner og svigerdøtre, der bor i København, dels for at gense den hvalp, vi skal hente d.1.5. og som bor i Lyngby. Som bonus mødtes vi også med gode venner fra København, så vi kunne vise camper frem og gå tur rundt om den smukke Bagsværd sø, inkl årets første picnic ved søen i den smukkeste forårssol. For selvom vi startede i regn, slud og rusk, blev det dejligt solskinsvejr resten af turen.

Vi slog os ned ved Greve Marina og inviterede vores unge på take away stjerneskud en aften. Vi kunne sagtens være 6 personer til spisning i camperen – plus sønnens og svigerdatterens Labrador.

PÅ TUR IGEN

Det blev kun til et par dage hjemme igen, før vi drog ud på 2. tur i camperen. Denne lige så herlige tur til den sydlige del af Limfjorden samt Vestkysten beskrives i et særskilt opslag. Selvom vores kommende vaps selvfølgelig skal lære at være camperhund, bliver det nok ikke til de store ture hen over sommeren. Det bliver mest i sommerhuset, og det er jo bestemt heller ikke at kimse af!
Hvis grænserne åbnes hen over sommeren, kunne det være en mulighed at køre til f.eks. Frankrig ult. august/primo september, hvor vaps så vil være 1/2 år og mere rustet til en længere tur.

Hvor føler vi os priviligerede – vi kan gøre lige, hvad vi vil og når vi vil (altså bortset fra de selvvalgte begrænsninger, livet som hundejer giver…)