Baltikum

En januaraften ringede Lise: “kunne I have lyst til at rejse med os en uge i maj til de Baltiske lande – en  grupperejse med Da Gama Travel? “ Tankerne fór straks gennem hovedet på os : Med Lise og Henrik – meget gerne; en uge i maj – fint hvis vi ikke skal andet; de Baltiske lande? – det ville vi nok aldrig selv have fundet på…; grupperejse? – øhh, os på grupperejse?

Men det tog ikke lang tid at beslutte sig: det prøver vi da!

Dette var et eksempel på et dagsprogram i Da Gamas program – det kan da afskrække enhver 😉

Lithauen – Vilnius

Vi skulle starte “nedefra” og havde en nem tur til Vilnius i Lithauen via København, hvor 2/3 af selskabet stod på. Guiden hed Søren og er freelance guide i Rusland, Centralasien, de Baltiske lande mv …
På ankomstdagen var vejret helt forrygende. Det var Europadag, den dag, man fejrer at Europa gik sammen og senere blev til EU. Der var derfor masser af liv i byen, scene med musik og boder og udskænkningssteder midlertidigt sat op hele vejen ned gennem hovedgaden, tæt på vores hotel.

Vilnius domkirke med fritstående kirketårn

Vi nåede at nyde vejret med en gåtur bl.a. ned til domkirken med det fritstående klokketårn, som vi var oppe i. Om aftnen viste rejseformens mindre heldige sider sig, da der var INDENDØRS spisning – kl 18 nul dut! Heldigvis kunne vi gå udenfor og få kaffe bagefter og senere var  vi fire ude i byen og få en øl – stadig kunne vi sidde ude, skønt.

Det fritstående klokketårn i Vilnius, her by night

Næste dag var det gråt og regnfuldt. Der var stadig 14-15 grader, men ikke ca. 21 som i går.  Vi var på  fin guidet byrundtur i Vilnius, der har særdeles mange kirker.

Krypten under den russisk-ortodokse kirke i vilnius
Krypten under den russisk-ortodokse kirke i Vilnius. En russisk præst fortalt guiden, at han var meget glad for Danmark og gerne ville invitere os ned i krypten

I Litauen er de katolikker, i modsætning til de andre to lande. Vi så også deres “fristad”, der har udråbt deres egen borgmester, har eget flag mv. Et område for kunstneriske typer, der også har lavet deres egen forfatning. Feks: “du har ret til at kede dig” og “du har ret til at dø, men det er ikke en pligt” osv…

Udflugt til Trakai borgen i Litauen

Senere så vi  Trakai borgen ca.30 km uden for Vilnius. Udenfor denne var der en del boder og Lise og jeg købte ørestikkere med rav. Man ser masser af rav alle steder, det siges, det nærmest graves ud af miner.

Letland – Riga

Næste mål var Riga, men med to stop undervejs. Først ved Korshøjen, der er et nationalt, katolsk pilgrimssted midt ude in the middle of nowhere. Det er folk, der har sat små og store kors op, først som et råb om frihed, men det bruges stadigvæk. Et anderledes og lidt mærkeligt syn med de mange tusind kors i alle størrelser.

Det var genialt at kombinere besøget i de 3 hovedstæder med seværdigheder på vejen mellem byerne. Her Korshøjen

Dernæst videre til Rundale paladset. Inden vi så dette, spiste vi frokost på den nærliggende landlige kro, hvor de lokale forundret så til, da vi sang fødselsdagssang for en af rejsedeltagerne. Rundale paladset er stort  og pompøst med guld og flotte sale.

Rundale paladset set fra haven. Denne var der ikke så meget ved på denne årstid, da det mest var en rosenhave

Jeg nåede at købe et hørforklæde med hunde på i en bod foran paladset, kostede 12 euro. Manden, der solgte mig det, nærmest bukkede af taknemlighed. Så det siden til meget mere, det blev dyrere undervejs nordpå – kostede vist 25 i Tallin…

Den næste hele dag i Riga bød først på en gåtur rundt i det flotte kvarter med Art Nuveau husene.

Flotte Art Nuveau bygninger i Riga

Tilbage til centrum var vi rundt og se på kirker, pladser mv. og til en lille orgelkoncert i domkirken kl 12.  Senere var vi på egen hånd oppe i tårnet på Skt. Peterskirken med fantastisk udsigt i strålende sol, dernæst Zeppelin hallerne med marked.

Flot udsigt over Riga fra Skt. Peters kirken

Da vi om aftenen var på en lille restaurant og de eneste gæster, fortalte tjeneren på Lises opfordring om Riga i dag og om det at være lette i en by med halvt russere og halvt lettere. Spændende at høre. Man tænker jo i det hele taget på, hvordan det er at bo i de Baltiske lande med Rusland så tæt på…

Estland – Tallin

Den dag, vi skulle videre til Estland, vågnede vi til snevejr!!! Det havde vi ikke lige set komme. Heldigvis var det ikke noget, der blev liggende.

I Riga vågnede vi op til sne – i maj!

Første stop var Gauja Nationalpark med det genopbyggede Turaida slot, der nu er lokalhistorisk museum. Flot udsigt fra tårnet ud over søer og endeløse skove. Nu var det smukt solskin.

Gauja Nationalpark med det genopbyggede Turaida Slot

Videre til Ligatne midt ude på landet i Letland. Her lå nu et kursted, der stadig lignede noget fra en svunden tid. Forfaldent, lugtende og trist. Men interesant at se, at der ikke alle steder ser ud som i hovedstæderne. Vi spiste frokost i salen, hvor kurgæsterne også spiste. De så også grå og triste ud.

Så er vi for alvor tilbage i russertiden. I det underjordiske atomsikringsanlæg var der naturligvis en buste af Lenin

Forinden havde vi set det underjordiske, atomsikre bunkersanlæg, der var anlagt i sovjettiden og som skulle rumme 250 prominente personer i tilfælde af atomkrig. Der var fem meter beton over rummene. Omviseren var en oplevelse i sig selv. Han hed Oscar og slog straks tonen an, da han begyndte at tale med en stemmeføring a la John Cleese fra Halløj på Badehotellet. Og så gjorde han tykt nar af alt fra sovjettiden. En  både interessant, tankevækkende og morsom tur. Der havde vi næppe fundet ud, endsige fået rundvisning.

Tallin er en dejlig by med fine og smukke huse, men også meget turistet. Om dagen var der oceaner af turistgrupper i byen, næsten Pragagtigt. Vi var så én af dem….                                              Noget helt andet end de andre steder. Vi så kirker, pladser, Den danske have med monumentet over Dannebrog, der faldt ned fra himlen i 1219 osv.

Den danske have i Tallin, hvor det danske flag faldt ned fra himlen

Sluttede med rundvisning på øverste etage af det 23 etagers høje hotel Viru, hvor der i Sovjettiden havde været KGB aflytningscentral, nu museum.

Hotel Viru. Henning agerer russisk KGB-officer, men ser vist lidt for venlig ud…

Utroligt at høre om forholdene dengang, hvor udlændinge blev holdt inden døre i et minisamfund, der havde alt, hvad man kunne ønske sig og man kunne vise, at her var pomp, pragt og idyl. Men man blev aflyttet af KGB. Det var meget attraktivt at arbejde der, så havde man visse privilegier. Jeg kom  til at tænke på, da jeg var med Biblioteksskolen i Moskva og Leningrad (nu Skt. Petersborg) i  ca. 1979. Her så vi bl.a. Ungdomspaladser, dvs. steder hvor den russiske ungdom kunne udfolde sig kreativt og fysisk. Jeg husker faktisk ikke, hvad vi tænkte om kommunismen dengang –  husker ikke, at vi var kritiske over hvad vi så.

Det store glaskors i Tallin, opsat i 2009 til minde om frihedskrigen i 1918-20.

Om aftenen var der fin afskedsmiddag på en restaurant i Tallin. Nu er jeg så også fyldt op med grupperejse for nu…

Forskelle mellem de 3 Baltiske lande

Der er stadig stor kontrast mellem by og land i de Baltiske lande. Vi oplevede også de store forskelle de tre lande imellem:

Lithauen/Vilnius: det mest “autentiske”, uspolerede land. Adskiller sig fra de to andre lande på flere måder: religiøst – de er katolikker, er det mest fattige land, er vendt mod Polen, som de har været en del af osv. Der er ikke mange turister. Mange kirker. Samme sprogstamme som Letland, men sprogene er forskellige.

Letland/Riga: flere turister, men stadig uspoleret. Flotte ting at se (Skt. Peters kirken med tårn, Domkirken, pladserne osv.) Protestantisk religion som i Estland. Mere rigt/udviklet end Lithauen.

Estland/Tallin: mest turistet, mindede om formiddagen om Prag, med de mange, mange guidede grupper og fyldte gader. Mange krydstogtsturister, dvs. dagsturister. Flotte bygninger, pladser, huse, meget turistvenligt med gode restauranter og barer som vi kan lide det, mindre landligt køkken osv. Anden sprogstamme end de to andre lande.

På middelalder-restaurant i Riga

Højere priser fra land til land, højest i Tallin, Estland. Ville nødigt være der om sommeren pga. masserne af turister, men omvendt måtte det godt have været lidt varmere. Vi havde så til gengæld super flot sol langt de fleste dage, faktisk var det kun den anden dag i Vilnius, hvor vi havde gråvejr og regnvejr. Men normalt er det jo meget varmere i maj herovre. Det har været en usædvanlig kold maj/koldt forår i år, hvilket jo gælder hele Europa. (Så godt, vi har haft varme oplevelser i vinterens løb ☺️)

Kan ikke sige, hvilken hovedstad, jeg ville anbefale, hvis man kun skulle besøge én. Ingen af dem kan bære vildt lang tid alene. Tallinn er den mest luksuiøse, Vilnius den mest autentiske og Riga måske den gode blanding.

På vej til lufthavnen havde vi et kortere stop ved sanganlægget, hvor de holder de store sangstævner hvert femte år. Traditionen går helt tilbage til 1800tallet, men ændrede sig fra at være russiske sange til estiske, efterhånden som oprøret mod russerne ulmede og brød ud.

Highlights
Rejsens concept: 3 hovedstæder plus noget på landet ind i mellem. At opleve forskellene mellem byerne og landene.

Ligatne (det underjordiske atomsikringsanlæg plus kurstedet, der stadig ligner noget fra en svunden tid)

Hotel Viru, den tidligere KGB-aflytningscentral

Den første aften i Tallin: den italienske vinbar og den super fine restaurant i Rataskaevu 16

At rejse sammen med andre, her Lise og Henrik, har været super fint. Selvom vi ikke kendte hinanden SÅ godt og ikke havde rejst sammen før, har det været en fornøjelse.

Mine rejsekammerater: Lise og Henrik samt Henning

Fordele ved grupperejsen
Fik meget for pengene

Så ting, som vi næppe selv havde fundet frem til eller måske rettere fået adgang til (feks guided rundvisning i atomsikringsanlægget i Ligatne).

Effektiv og nem måde at rejse på. Der er noget at se og  opleve hele tiden og man skal ikke selv bruge tid på at sætte sig ind i tingene på forhånd, men bare følge med.

Fik mange spændende informationer fra kyndig guide. Især ved en kulturtur som denne var det oplagt med en rejse med guide.

Uden mad og drikke…

Socialt samvær med andre. Vi synes selv, vi var passende selskabelige. Selvfølgelig ikke noget krav at man er det, men på en grupperejse skal man ikke kun holde sig for sig selv. Men godt, der var tid på egen hånd, især aftenerne.

Ulemper ved grupperejsen
Folk, der rejser på denne måde er nok generelt lidt ældre og mindre selvhjulpne, omend de er berejste. Føler mig selv lidt for ung til den slags endnu…. det kan vi gøre, når vi ikke selv orker/kan rejse selv mere. At gå i flok og vente på de andre hele tiden, herunder dem, der bliver væk, er ikke lige sagen…

Det siger sig selv, at man ikke selv kan bestemme, hvad man vil opleve og hvornår.  Ligesom man heller ikke selv vælger (alle) sine rejsefæller…