Campertur til Sjælland 23.-31.7.

Sommerhuset var lånt ud til gode folk, som tak for hundepasning tidligere på året. Det var en fin lejlighed til at dampe afsted i camperen. Desuden passede det med, at vi kunne hjælpe med at flytte for ældste søn og hans familie.

Endemålet var Sjælland, som vi også besøgte sidste sommer. Dels er Sjælland – ud over København – næsten ukendt land for os, dels har vi jo to af drengene derovre. Sidste år var det Nordsjælland, det handlede om, nu skulle vi se nærmere på Sydsjælland.

Solnedgang ved Henne strand

Første stop var dog ved Henne Strand, hvor vi besøgte en barndoms- og ungdomsveninde i hendes helt fantastiske sommerhus.
Næste dag gik vi en fin tur ved Filsø, der er tørlagt land, men som nu er gjort til sø igen.

Filsø

Skælskør 24.-25.7.
Dernæst gik turen til Sjælland, hvor vi havde bestilt plads på Skælskør Nor Camping. Det var højsæson, så klogest at sikre sig en plads. Det så også ud til, det var den sidste vi fik, endda i første række.

Superfin hjørneplads lige ned til vandet

Vi brugte resten af dagen på at følge den fine sti langs søen og gennem skoven. På et tidspunkt kom vi til et sted, hvorfra man ikke længere måtte have hund med, og så måtte vi vende om. Men det gjorde ikke så meget, vi skulle også se selve Skælskør by.

Fin promenade langs campingpladsen og ind til byen

Ikke helt optimalt at se en by på en søndag, men sådan måtte det være. Endnu mere ærgerligt, at den lille, listige restaurant, jeg faldt over, da vi gik gennem byen, var lukket om søndagen. Vi må komme igen en anden gang…

Skælskør på en stille søndag

En fin lille by, især omkring havnen. Her var der faktisk også autocamperpladser, men det har nu også sine fordele at bo på en campingplads, hvor man kan booke på forhånd og hvor der er mere udenomsplads, hvilket er dejligt ikke mindst når man har hund med.

Skælskør

Bisserup Havn 25.-26.7.
Næste dag dejligt og varmt vejr. Vi kørte direkte til camperpladsen på Bisserup havn, da vi var usikre på, om der var rift om pladserne. Der holdt dog kun 2 campere, der endda kørte, da vi kom. Der var plads til 4, men det ville i så fald blive meget snævert. Vi endte med at blive 3 denne nat.

Camperplads ved Bisserup Havn. Fiskebaren i baggrunden

Venlig havnefoged, der straks kom og forklarede. Det var sådan set en P plads og derfor ingen campering med markise mv. Men vi måtte godt tage stole og bord ud? Fik et mumlende svar. Det er Fiskebaren og kroen bagved, der ikke vil have ødelagt deres udsigt og det kan man jo sådan set godt forstå. Omvendt, når man betaler for en plads, må man vel have lov at bruge den.

Fint at gå eller cykle på diget ved Bisserup

Gik en fin tur med Nanna langs det lille dige. Det var fint vejr og nogle badede da også. Så kom Nanna i camperen med god ventilation og vi cyklede til Karrebæksminde ad en fin og afvekslende vej, delvist gennem skov og langs strand eller ad små veje. Ca. 14 km hver vej.

Karrebæksminde

Karrebæksminde var, som havnefogeden havde sagt, lidt af et tivoli. Masser af mennesker og stranden rent fluepapir. Vi strejfede lidt rundt og så bl.a. på camperpladsen, der var ok, men vi ville nu hellere bo i fredelige Bisserup.

Mågerne Kaj og Bøje havde deres egne pæle ved Kanalkroen

Satte os på Kanalkroen – der var spisesteder på begge sider af kanalen. Tog meget lang tid før vi blev betjent og så andre, der simpelthen gik igen.

Broen med det karakteristiske “insektansigt” gik op og i hele tiden

På vej over broen, der tit var oppe pga. både, blev jeg overfuset af en meget købehavnsk lydende mand, der råbte: “for hææælvede, se dig for, og gå over på den anden side, der er meget mere plads! “Jeg blev først paf, men fik så sagt: “du må gerne tale pænt til mig”, men han blev ved. En dame bagved sagde til manden: “det var vist dig, der skulle være på det andet fortov”. Jeg havde virkelig forsøgt at vente mest muligt med at trække med cyklen og var stoppet op, så alle kunne komme forbi først. Velkommen til Sjælland, siger jeg bare! Har godt nok ikke oplevet at blive sådan svinet til før, helt ud af den blå luft.

Mange rester fra Bisserup havns storhedstid med fiskeri

Dejlig cykeltur hjem igen ad lidt andre veje. Og kom LIGE hjem inden der kom en voldsom skylle. Der var basis for en gåtur mere, da regnen holdt op.

Valgte at gå op på Strandkroen og spise, trods blandede anmeldelser, men det var overraskende godt! Hurtig og venlig betjening, god cafemad.

Fin cafemad på Strandkroen

Men et minus, at vi kom så sent, at de fleste borde i den nyrenoverede del med udsigt var besat. Så sad i et tilstødende, lidt mørkt lokale, hvor der dog også var andre. Samlet set en god oplevelse.
Det er ellers Bisserup Fiskebar, der er havnens største trækplaster, men stedet var lukket den dag.

Idyl ved Bisserup
Bisserup havn ved aftenstide

Rødvig Stevns 26.-28.7.
Efter Bisserup kørte vi til Gavnø slot, hvor vi gik i parken og så slotskirken og dele af slottet, ikke mindst de 8 nyrenoverede rum. Rigtigt fint, uden at være prangende.

Fra parken ved Gavnø slot
Parken ved Gavnø slot

Derefter fortsatte vi til Rødvig Stevns, hvor vi slog os ned på havnen. Fik en meget lille plads, hvor folk gik foran, bagved og på siden af camperen, så det var som at slå sig ned på Rådhuspladsen…

I første parket, men uden privatliv

Men det var i første række og yderst, så der ikke var nogen foran døren, trods alt.
Der var heldigvis en nærliggende strand, for selve havneområdet var ikke hundevenligt.

Der kastes pinde i vandet, så var Nanna glad

Havnen her var en lystbådehavn og helt fyldt op, men også en fiskerihavn og noget rodet og uden græs overhovedet. Byen var meget lille, men der var dog en cafe og en Daglibrugs.

Det var trods alt juli, så trodsede blæst og kølighed og sad ude på cafeen

Næste dag var det kedeligt og køligt gråvejr, sågar lidt småregn – plus blæst. I juli måned, hmmm…
Vi flyttede camperen til en bedre plads i anden række. Her var der bænke mellem vognene og masser af plads. Og mere roligt for os og Nanna.

Det her var bedre. Der var rigtigt mange pladser til autocampere på havnen, så en absolut campervenlig kommune

Efter aftale kom vores gode venner fra Søborg og sammen skulle vi gå på trampestien langs klinten.

På trampestien på toppen af Stevns klint

Gik 2 timer til vi nåede Traktørstedet Højerupland efter 7 km, så vi havde ikke så megen fart på. Men Nanna var i snor hele vejen og skulle jo snuse og hilse på mange andre hunde.

Traktørstedet Højerupland

Det var sjovt nok nemt at få bord ude til deres buffet til 179kr – eneste madmulighed. Venlige og hurtige tjenere. Mærkeligt nok råbte en mandlig tjener til den ellers meget smilende kvindelige tjener:” Smil! Du er på arbejde! ” Hun sagde ingenting, så jeg gik hen til ham  og sagde højt: “Vi har ellers fået meget venlig og smilende betjening af den unge dame!” Han svarede grinende: “Nå, så kan det ikke have været hende!” Så prikkkede jeg ham meget bestemt på slipset : “Jo. Det var det faktisk!”
Tror, han blev lidt overrasket over, at jeg påtalte hans opførsel. Ligner ikke noget at svine personalet til foran masser af mennesker. Den slags ville jeg ikke have blandet mig i som yngre…Den kvindelige tjener vendte sig om og smilede til mig bagefter.

Et rigtigt traktørsted med rødternede duge

Men ellers alt ok og fint at sidde der. En lidt lang hjemtur med maven fyldt. Men en god tur med flotte udsigter til klinterne undervejs. En del mennesker, men slet ikke crowded.

Flot udsigt fra stien
Fra trampestien

Hjemme igen ved camperen skulle vi selvfølgelig opleve det store øjeblik, da vores nevø Rasmus akkompagnerede Søs Fenger, der skulle synge “Der er et yndigt land” ved fejringen af Jonas Vingegårds sejr i Tour de France.
Vi besluttede at blive for natten.

Køge Marina 28.-29.7.
Vi brugte en del af næste dag på at gøre lidt nytte i og ved det nye hus, som ældste søn og familie havde købt.

Køge marina

Overnatningen foregik på Køge Marina, hvor der er et stort område, der er åbent for autocampere, men kun i juni, juli og august. Ikke det mest spændende område, da det ikke ligger ned til vandet.

Men det var fint at gå tur på stranden, om end vi måtte vende om et stykke henne ad stranden. Derefter var der adgang forbudt i sommerperioden af hensyn til fuglelivet.

Smukke, gamle huse i Køge

Cyklerne blev taget ned og vi tog en tur ind til Køge by, som vi fandt vældigt charmerende. Der er gang i butikker og cafeliv. Vi satte os på torvet og kiggede på livet omkring os.

Køge
Denne idyllisk beliggende cafe må prøves en anden gang

Greve Marina 29.-30.7.
Så kørte vi til Greve Marina, hvor der også var camperpladser. Der er nu en markeret plads lige over broen til venstre ud mod de luksuriøse både. Hvor vi holdt sidste år  var der spejdertelte og hundredevis af spejdere, eftersom det var ugen, Nordens største spejderlejr med 40.000 deltagere fandt sted.

“Fattigrøvene” i autocamperne havde udsigt til de luksuriøse, kæmpestore både

Det viste sig, at store horder af spejdere gik lige forbi, hvor vi sad. Nogen næsten så tæt på, at de rørte vores stole. Men ok, det er jo heller ikke vores grund og vi snakkede med nogle af dem – søde unge mennesker.

Et fint, om end lidt trafikeret hjørne

Forinden gik vi en tur langs stranden. Det blev en lidt speciel oplevelse. Helt ude til højre var der en autoriseret hundestrand, hvor hundene måtte være løse året rundt.

Det blev næsten for meget for Nanna med alle de hunde

Dernæst kom vi forbi et område, hvor spejderne huserede. Så et område med livreddere og alm. badegæster. Umiddelbart efter kom vi åbenbart ind i et nudistområde, men troede det kun var et kort stykke. Det var det ikke! På et tidspunkt kom vi sågar forbi en ekshibitioniststrand. Det sidste stykke inden næste høfde var der udelukkende nøgne mænd, der stod og spejdede efter sexpartnere, et såkaldt cruising område.

Ikke lige det, vi havde forestillet os, da ville gå strandtur. Henning foreslog vi skulle gå bagom hjem gennem klitterne, men det skulle jeg da slet ikke nyde noget af! Så var det hele vejen tilbage igen langs stranden…

Fra området med hundestrand og med udsigt til Greve marina. Har sjovt nok ingen billeder fra de andre dele af stranden…

Har absolut ikke noget imod nøgenbadere, men synes faktisk man skulle afmærke stranden af hensyn til alle parter. Men det er nok ikke så nemt med kommunale skilte med “ekshibitionist strand”, “cruising område” osv…

Nå, vi kom da retur og ved til en anden gang, hvor vi skal færdes og ikke færdes fremover. Læste efterfølgende at Hundige strand i årevis har været et cruising område. Ligeledes området for heteroseksuelle ekshibitionister. Gad vide, hvad alle spejderne sagde til dette…

Da jeg senere gik aftentur, fandt jeg andre veje, hvor der var fint at gå og her så en ræveunge på stien.

Bjæverskov 30.-31.7.
Vi sluttede turen med at flytte for ældste søn og hans familie, der rykkede fra Hedehusene til Bjæverskov. Nemt at kunne sove i camperen foran det nye hus.

Konklusion

Selvom der efter min mening ikke findes bedre sted at være om sommeren end i sommerhuset i Skovgårde, var det smart at kunne forene det nyttige med det behagelige: både at kunne hjælpe de unge med at flytte mv, men også se noget af Sjælland, som vi ikke kender ret meget til.

Bisserup

Facts

Overnatning
Skælskør Nor Camping. Fin plads lige ned til søen og tæt på både skov og by.

Bisserup Havn. God lille autocamperplads ved havnen med plads til 4 campere.

Rødvig Stevns. Autocamperplads på havnen. Mange pladser, meget centralt.

Køge Marina. Kun åben juni-august. Ligger ikke ned til vandet og dermed ingen udsigt. Max. 1 døgn.

Greve Marina. Autocamperplads ved lystbådehavn. Lidt afstand til badefaciliteter. Vær om sommeren obs på strandens forskellige “zoner”.