Samsø

Pinse på Samsø, det lyder da ikke dårligt, tænkte vi og pakkede Hundehuset for første gang i år. Også fordi jeg opdagede, at der var 1/2 pris på overfarten frem til skolernes sommerferie. Så var det bare med at slå til. Vi har ikke været på øen i snart 25 år, så nu var det passende med et gensyn.

Freja venter tålmodigt på færgeafgang

Afgang fra Hou uden for Odder. Selve overfarten tager præcist en time og den fredag, vi sejlede, var vejret aldeles skønt. Høj sol og ingen søgang. Jeg sad ude på bagdækket og nød solen.

Samsø here we come

Der er tre campingpladser på Samsø: én i Ballen (hvor færgen fra Sjælland lægger til), én i Sælvigbugten, (tæt på færgen fra Jylland) og endelig dén, vi valgte, Klitgårds camping uden for Nordby. Som teenager og medlem af “den røde Puch Maxi bande”, der bestod af mig og tre andre piger, indtog banden Samsø og campingpladsen ved Sælvig engang i de glade 70ere. Ved ikke, om campingfatter kan huske os endnu, men tænkte vi gjorde klogt i at vælge et andet sted denne gang 😉

Det begyndte rigtigt godt. Strålende sommervejr, så op med markisen. Fantastisk udsigt

Pladsen ved Nordby er kæmpestor, har flot udsigt og god plads mellem teltene og campingvognene. En del af pladsen ligger på et skrånende terræn, der giver flot udsigt.

Helt ude ved vandet fik vi os placeret…

Men man kan også campere helt nede ved vandet ved skrænten ned til stranden. Den allerbedste plads i denne række var lige blevet ledig, så den skyndte vi os at snuppe. Det var varmt, så snart kom vi i shortsene og fik sat markise op for solen. Fik en kop te og nød den fantastisk udsigt og det skønne vejr. Det sidste skulle ikke blive ved…

Freja søger skygge under vognen

Freja vænnede sig lynhurtigt til campinglivet igen, efter vinterpausen. Eneste udfordring er, at hun ikke længere er så meget for at hoppe op ad trappen til campingvognen.

Ad markveje ind til Nordby – i shorts. De kom ikke frem de andre dage…

En af pladsen fordele er, at man kan gå ind til idylliske Nordby på 20 minutter.

Gadekæret i Nordby

Det gjorde vi og efter at have strejfet rundt mellem de smukke og velholdte, gamle huse og set det kønne gadekær, satte vi os på en cafe og fik noget at drikke.

Til frokost så vi meget liv i byen, men her ved aftenstid var der småøde. Der er flere restauranter og cafeer i byen, og de fleste ser hyggelige ud.

Smukke, gamle huse i Nordby

Nordby Bakker – Møgelskår, Issehoved og Ballebjerg

Det er pga. naturen, man tager til Samsø. I hvert fald er det vores begrundelse. Og Nordbys bløde bakker er absolut et highlight. Vi besøgte tre steder her.

Nordby Bakker ved Møgelskår

Først en lille times gåtur fra Møgelskår ned til kysten og retur gennem bakkerne. Møgelskår er en dal, dannet i istiden og den officielle rute går herfra langs kysten til Issehoved. Ca.8,5 km hver vej og dermed for meget for gamle Freja.

Stranden ved Møgelskår

Men turen, vi gik, var absolut også smuk og gav god motion op og ned ad bakkerne. Der var sol og blæst, dejligt gå-tur vejr.

Hav og bløde bakker – og så med junis blomsterpragt

Anden gang kørte vi helt op på spidsen af Samsø, kaldet Issehoved. Også betegnet “Samsøs Grenen”. Parkerede på den yderste Pplads og gik først ud til Issehoved og retur. Det tog 1/2 time.

Issehoved

Supplerede så med den blå rute, der tog ca. 55 minutter og gik gennem smukt og varieret terræn.

Der er meget kvæg på Samsø

Her var der gråvejr, men vi nåede næsten retur til bilen før regnen kom.

Fra den blå rute ved Issehoved

Endelig kørte vi op til Ballebjerg, der med sine 61 meter er Samsøs højeste punkt. Her blev der i 1920 bygget et tårn, som vi tydeligt husker fra vores besøg med drengene, da de var små.

Fantastisk udsigt over hav og bakker herfra. Her regnede det, så vi nøjedes med udsigten fra tårnet.

Tårnet på toppen af Ballebjerg. Man kan køre lige dertil.

Tranebjerg

Tranebjerg er Samsøs største by, men vi taler kun om 829 indbyggere. Hovedgaden har flere butikker og cafeer, ligesom øens største butik, SuperBrugsen ligger her.

Samsø museum

Endelig er der museet, beliggende i et gammelt mejeri. Vi besøgte dette og så først en kort film om Samsøs historie gennem 16.000 år. Dernæst en lille vikingstidsudstilling, plus plancheudstilling om forskellige steder på øen.

Museumsgården

Endelig er der museumsgården, der ligger ved siden af. Indrettet som en rig gård fra midten af 1800-tallet.

Jeg er altid begejstret for at se interiørs fra gamle dage og kan kende mange af de ting, mine forældre samlede på og som jeg har arvet: kobbertøj, lustrekander, bornholmerure, petroleumslamper osv.

Efter al denne kultur måtte vi have noget at styrke os på. Jeg havde på turen gennem byen spottet et lille, listigt sted, kaldet “Hos Mette”. Ligger lidt gemt i en lille gyde, som forsøges beskrevet som “Danmarks mindste gågade”…

“Hos Mette” ligger i en lille sidegyde til hovedgaden

“Hos Mette” har lige den gode atmosfære, hyggelige indretning i retrostil og hjemmelavede produkter, som jeg går efter. Mette havde lige bagt en kage med nøddebund pyntet med fløde og jordbær – ja tak. Jeg spurgte efter te og hun begyndte at remse op, men allerede efter den første – roibos med rabarber – råbte jeg “top”! Elsker når man kan få min foretrukne te (roibos) på en cafe. Hele herligheden blev til til sølle 98 kr ialt for os begge, inkl cappuccino til Henning. Må tilbage en anden gang og prøve hendes boller, der så gode ud.

Megahyggeligt hos Mette

Vesborg Fyr – med teaterforestilling

Vesborg Fyr er også et yndet turistmål på Samsø. Jeg havde desuden spottet, at der her i pinsen blev opført “Lighthouse stories” – et samarbejde mellem Teatret Om fra Ringkøbing, Region Midtjylland og Samsø kommune m.fl.

Tilsvarende stykker opføres i Vestjylland og ved Sletterhage på Mols. Billetterne kostede 95 kr inkl gebyr for pensionister, 125 for voksne. Vi var så heldige at se forestillingen på en dejlig solskinsdag.

Vesborg Fyr

Forestillingen var overraskende god og meget humoristisk, krydret med mange politiske hip. F.eks. blev der nævnt “de mange stramninger, øh, strandinger”…og der var masser af ordspil med pas og kontrol og den slags.

Lighthouse stories på Vesborg Fyr

Det specielle ved forestillingen var, at den foregik forskellige steder i området. Publikum blev fra fyrområdet ført ned til stranden og retur til fyrtårnet.

Undervejs var der sandwich og Samsøsnaps eller rabarberdrik, også inkluderet i den beskedne billetpris. Virkeligt godt, vi fik set dette. Stykket sluttede oppe i fyrtårnet. Jeg afstod dog fra at tage de sidste trin til toppen – dertil var der lidt for mange mennesker.

Ballen Havn

Det er her færgen fra Sjælland lægger til. Vi besøgte stedet i dejligt solskinsvejr, så her var et vældigt liv og mange flotte både i havnen.

Den sidste kutter “Jan” , der blev bygget i Ballen

Der var også mange cafeer og spisesteder, men vi økonomiserede med appetitten og nøjedes med at slentre rundt på havnen.

Ballen havn

Fredensdal og Dyret

Søndag formiddag var der åbent på Fredensdal, der er et lille husmandssted uden for Permelille på sydøen.

Husmandsstedet Fredensdal, der nu hører under Samsø museum

Den sidste beboer Eduardo var enebarn og ungkarl og testamenterede stedet til Samsø museum. Frivillige passer hus og have, kun til pasning af dyrene køber man sig arbejdskraft. Huset står som i Eduardos forældres tid i 30erne og 40erne.

De drev foruden husmandsstedet også sommerpensionat. Så rykkede familien på loftet og lejede kamrene ud. Der var ikke indlagt vand og strøm kom der først i 1942.

Badeværelse uden vand indlagt

Der var høns, gæs og ænder, en ko med kalv samt en so med 13 smågrise mv.

Fredensdals ko, nu med kalv. Der var også en “selskabsko” udlånt fra en gård, så koen ikke var alene indtil den fik kalven

Husets hest var ved smeden, da vi var der. Der var ikke mange andre besøgende, men vi fik en meget venlig modtagelse af de frivillige, inkl personlig rundvisning i huset.

13 smågrise bokser om plads ved patterne

Den unge mand, der passede dyrene, viste os rundt i stalde og indhegninger. Han var flyttet til øen med kone og børn for at leve som selvforsynende.

Frivillige holder haven fint på Fredensdal

Et overraskende sjovt sted at besøge, og så fik vi endda helt frisklavet hønsekødssuppe, lavet i haven over åben ild, da en af stedets høns samme dag var blevet slagtet. Så bestemt ikke kun for børn, også interessant som et stykke kulturhistorie.

Der laves hønsekødssuppe over åben ild. Smagte lækkert!

“Dyret” hedder Sydsamsøs højeste punkt, 41 meter. Ikke så langt fra Fredensdal. Man kan gå ad en lille sti til toppen og nyde udsigten over hav og marker.

På vej op til Dyret

Passende at bestige “bjerget” og få lidt motion på denne måde. Gamle Freja klarede trapperne i fin stil.

Flot udsigt fra Dyret

Frokost på Smokehouse i Langør

Den fjerde og sidste dag, vi var på Samsø, begyndte det at regne lige efter gåturen i Nordby Bakker. Hvad gør man så…I modsætning til de stakkels cykelturister, havde vi vores lune bil, og kørte derfor lidt rundt på de veje og steder, hvor vi ikke havde været hidtil.

Tunøfærgen ved havnen i Langør

Da vi kom til Langør Havn, måtte Henning lige have en powernap. Han havde tilraget sig en generalforkølelse (arvet af mig…) og var ærlig talt ikke på toppen. Men jeg havde i mellemtiden checket stedets eneste spisested, Smokehouse og fundet det “værdigt” til besøg. Faktisk var stedets bedste bord med udsigt ledigt, så det erobrede jeg i håb om at det var noget. Og det var det, patienten livede helt op efter fadøl, røgede rejer og lækre fiskedeller!

Lidt medtaget, men øl og frokost hjælper for en stund

Blev kun til 348 kr i alt. Tror, at hvis man holder sig fra Ballen, der så ud til at have Københavnerpriser, er der meget humane priser på resten af øen. Og som et ekstra plus blev vi betjent af selveste Prins Valiant! Altså ham fra Jul på Slottet julekalenderen, alias Jens Zacho Böye. Men nu i en noget tungere og ældre udgave. Måske (og sandsynligvis!) var det slet ikke ham, men alligevel…måske en bror…fik ikke lige sneget mig til at tage et billede.

Besser Rev – et smugkig

Vi ville gerne have gået tur ved Besser Rev, men der er ikke adgang i fuglenes yngleperiode fra 1.4. til 15.7. og det er jo fint.

Besser Rev

Så jeg nøjedes med at gå lidt ud ad stien og kigge på revet. Kan huske, vi har været der før. Det regnede og blæste, så det gjorde ikke så meget at turen ikke blev længere denne gang.

Konklusion

Vi havde 3 1/2 dejlige døgn på Samsø. Meget passende, i hvert fald vejret taget i betragtning.

Hvide asparges fra en økobod skulle vi naturligvis prøve

Vi fik set stort set hele øen og alle dens seværdigheder og naturherligheder. Og fik købt lokale kartofler, jordbær og asparges.

Stranden nedenfor Vesborg Fyr

Vejret var mildest talt skiftende og ikke imponerende for en juni måned. Vi havde sol og skyer, regn og blæst, til tider nærmest storm, så campingvognen var lige ved at vælte – følte vi….Den ene nat sov vi knapt, fordi markisen, der naturligvis var foldet ind, klaprede og bankede mod vognen.

Klokketårnet i Nordby mens vejret viste sig fra sin bedste side

Til gengæld var Nordby Bakkers blomsterpragt på sit højeste. Et dejligt gensyn med en skøn ø, der varmt kan anbefales.