(Vandre)ferie på Gran Canaria

Sidste års vellykkede tur til Tenerife blev år fulgt op af en tur til Gran Canaria. Gode tilbud på fly og lejlighed de sidste 14 dage af januar afgjorde rejsetidspunktet.

Morea Suites i Puerto Rico – noget helt særligt

Jeg havde virkeligt gjort et kup på boligfronten, for der var ærlig talt langt mellem snapsene, da jeg kiggede på lejligheder på Gran Canaria. Men så fandt jeg Morea Suites i Puerto Rico på sydkysten. Den ferieby har ikke det bedste ry, kunne jeg læse – lidt slidt og med dårlige spisesteder. Men det er dér langt de fleste ferieboliger på sydkysten ligger – og sydkysten har jo det store plus, at det er her, der er varmest.

Puerto Rico set fra toppen af byen

Morea suites har en helt unik beliggenhed lige ned til stranden i Puerto Rico. Der går ganske vist en vej foran, men det er ikke noget problem. Jeg fristes til at sige tværtimod! Ikke mindst Henning var stærkt begejstret over at kunne sidde og kigge på alt folkelivet, der udspillede sig lige for næsen af ham.

Vores lille lejlighedskompleks, set fra toppen af Puerto Rico

Feriegæsterne vandrede frem og tilbage på fortovet og der var gang i strandlivet – der var altid noget at kigge på. Det betød så også, at vi selv blev kigget på! Eller rettere det lille lejlighedskompleks, der er helt nybygget/renoveret, var genstand for stor interesse for de forbipasserende.

Terrassen på første sal

Her er kun 5 lejligheder, 4 til 2-4 personer og 1 til max. 6 personer. Alle har de tre private terrasser: 1 bagtil, og to ud mod vejen, i hhv. stueetagen og 1. sal.
Sidstnævnte er med gennemsigtigt glas hele vejen rundt, så sidder man der, er man til offentlig skue. Til gengæld har man udsigt til den flotteste solnedgang.

Solnedgang set fra 1. sals terrassen

Fra stueterrassen har man også udsigt, men sidder selv helt ugeneret, det samme gælder for den fælles tagterrasse.

Mega lækkert soveværelse, også med fantastisk udsigt

Hvorfor nu så meget om denne lejlighed og dens terrasser og udsigt…Simpelthen fordi, vi sjældent har boet bedre!

Lejlighedens stue

“Helt gratis” får man levende musik det meste af dagen, hvis man bor her! En nærliggende strandrestaurant spiller slagere stort set dagen og aftenen lang og det skal man kunne klare. Vores danske naboer kaldte musikeren for “Orgel-Allan” og ja, ham vænnede vi os til. Måske kommer vi helt til at savne ham?!

Puerto Ricos “bagland” set fra vennernes lejlighed

Puerto Rico som sådan er heller ikke så “slem” som antaget, faktisk er her ok, hvis kan man acceptere de utallige hotel-og lejlighedsbyggerier, der klistrer sig op ad klipperne. I mine øjne ikke så stygt som højhushoteller lige ned til en strand.

Puerto Rico set fra toppen af byen

Og der er rent og pænt, stranden meget fin, vandet rent og selv i havnen ses store fisk i det helt klare vand.

Store fisk i det klare vand inde i havnen

Vandreturene

Ud at vandre kom vi 6-7 gange. Alle ture, jeg havde fundet i den lille, røde Rothers Walkingguide. Denne købte jeg i hovedstaden Las Palmas, og på tysk! De havde den ikke på engelsk…

De 6 ture var:

1. Presa de la Ninas samt Roque Nublo
  2. Maspalomas ørkenen
  3. Punta Gordo v. Agaete
  4. Gennem kløften i Puerto Rico til Norskeplassen
  5. Chira søen
  6. Puerto de Aldea

Det var stærkt opmuntrende at opleve, at lige så snart vi drejede op mod byen Mogan, væk fra kysten, forandrede omgivelserne fra massivt hotel- og lejlighedsbyggeri til flot natur og fine småbyer.

Gammel vindmølle i Mogan

Begge de besøgte søer var fine, men Chira søen især noget særligt, fordi vi her var nærmest helt uden for lands lov og ret. Vi mødte ét enkelt vandrepar, plus vi så to hold i det fjerne. I selve byen, der nærmere må kaldes en bebyggelse, så vi to mennesker og to, små vrede hunde, der længe fulgte os for at sikre sig, at vi forsvandt fra deres domæne.

Embalse de Chira

Roque Nublo er øens 3. højeste punkt og det var en flot oplevelse at være der. Vi var bestemt ikke de eneste, der fulgte stien fra P-pladsen derop (tog ca.1/2 time hver vej), men når man først kom op på plateauet, hvor klippen Roque Nublo rager op, føles det bestemt ikke overrendt.

Roque Nublo

Vi var heldige med vejret- flot solskin og stor sigtbarhed. Da vi gik ned igen, begyndte skyerne at samle sig om klippen og tilbage ved P-pladsen kunne vi se den nu var helt indhyllet i skyer. Ca. 1 1/4 time ved Ninas søen og ca. det samme ved Roque Nublo.

Roque Nublo og dens “søsterklippe”

Vi skulle også prøve en tur til nordøen og gik fra Agaete til Punta Gorda. Bortset fra det første stykke gennem murbrokker og lign. var det også en smuk tur. ca. 2 timer.

Punta Gorda ved Agaete

En lignende tur var på vestsiden af øen, ved Puerto de Aldea. I Visitor centret fik vi en fin brochure over den samme tur som i Rothers Walkingguide.

Vi holder næsten altid “appelsinpause”, når vi er på tur

Igen kompenserede den flotte udsigt til klipper og hav for det noget golde landskab. Ca. 2 timer.

Dejlig tur ved Puerto de Aldea. Bemærk den lille strand i bunden. Så det kan godt lade sig gøre at finde strande, man kan have helt for sig selv

Maspalomas ørkenen er et must, når man besøger Gran Canaria. Vi brugte et par timer på at gå tværs gennem denne og retur langs stranden. Det var nu ikke det helt store hit hos mig.

Maspalomas ørkenen

Dels var der vildt mange, der ligesom os gik langs stranden, så det føltes som at gå i en lang kø, dels var selve ørkenen noget “nedttrampet” og iøvrigt temmelig fyldt med tykke, meget solbrændte mænd uden en trævl på kroppen. Området er kendt for sine nudister, og det er jo fint, men jeg må sige, at jeg fik min rigelige ration af bare røve mv på den gåtur….Ca. 2 1/2 time.

Men man behøver ikke at køre, hvis man vil på vandretur fra Puerto Rico. Da jeg en dag fik lavet pedicure (en ferieluksus, jeg næsten altid afprøver), fortalte den venlige, engelske pige, at det var meget brugt at gå op gennem kløften bag byen og så følge bjergkammen tilbage. Det gjorde vi så – jeg vil ind i mellem kalde det at kravle, og det blev også en fin tur.

På vej op gennem kløften ved Puerto Rico

På toppen kom vi til “Norskeplassen” som er et mødested for … ja, nordmænd på vandretur. Og så gik turen ned gennem byen med flot udsigt. Ca. 3 1/2 time tog turen.

Flot udsigt ned over byen på vej tilbage fra Norskeplassen

Så det blev ikke til de helt lange vandringer, men meget passende, vejr og sted taget i betragtning. Skal man gå en tur på nem vis, kan man følge strandpromenaden fra Puerto Rico til Amadores stranden og kan også gå længere, feks. til Tauro stranden, men så må man sno sig gennem et lidet spændende område med byggeaffald og lign.

Fin promenaden mellem Puerto Rico og Amadores

Andre ture og steder

Fra Puerto Rico kan man tage båden til feks. Puerto de Mogan, der er en hyggelig havn med mange spisesteder og butikker. Vi besøgte Puerto de Mogan to gange.

Hyggelige Puerto de Mogan

Og man kan tage på delfin-og hvaludflugt. Det havde jeg slemt lyst til – vil mega gerne se både delfiner og hvaler, selvom det sidste næppe er hverdagskost her. Men stresser man nu ikke dyrene ved at sejle hen til dem? Desuden havde jeg læst, at rigtig mange bliver slemt søsyge på disse ture. Man sejler langt ud og vi taler jo et stort hav.

Fra delfintur. Foto: Lise Buhl

Det var, indrømmet, det sidste, der afholdt mig fra at tage på turen. Havde ellers fundet et firma, der overholdt reglerne for delfinsejladser, herunder at man højst må være i nærheden af dem i 20 minutter. Vennerne fik denne oplevelse og herfra stammer billedet. Men faktisk så vi delfiner, omend på større afstand, da vi sejlede til Puerto de Mogan.

Havnen i Puerto de Mogan

Min lyst til at se dyr fik jeg til gengæld stillet, da vi i stedet kørte op til den lille “rescue-zoo”, der ligger i nærheden af byen Agüimes. Nogle af dyrene her er reddet fra trange skæbner – en chimpanse havde været brugt til at få taget billeder med sammen med turister – to tigre havde været brugt i cirkus – og mange dyr var blevet opdaget i tolden og altså været forsøgt ulovligt ind/udsmuglet. Der var især mange krokodiller på stedet, nok derfor det hedder Crocodilo zoo…

Krokodiller i lange baner

Nok mest et sted for børnefamilier, og det er absolut en god ide at komme inden kl 12, hvor fodring af dyrene starter og der er fremvisning af nogle af dem.

Ja, slanger er dejligt glatte at røre ved

Måske ikke helt efter dansk standard at lade små ørkenrævehvalpe gå rundt og lade folk klappe dem. Men omvendt er det fem minutter om dagen og der er ingen tvivl om, at dyrene blev passet godt.

Denne skønne, store hvalp var ikke et reddet dyr, men blot et eksempel på den traditionelle, kanariske hunderace – en ordentlig kleppert. Den blev også vist frem i Crododilo Zoo.

Overalt var der rent og pænt og maden var frisk og appetitlig. Højdepunktet for mig var, da de fire hunchimpanser fik hver deres papkasse med frugt, som de sirligt åbnede og spiste særdeles civiliseret.

Hulebolig i Barranco de Guayadeque

Vi besøgte også Barranco de Guayadeque, en frodig kløft, hvor man stadig kan se hulebeboelser. Her er sågar en kirke i en af hulerne. Husene er nu nok mest turistattraktioner, men enkelte er stadig beboede.

Kirken i hulerne

Endelig besøgte vi også nogle af øens mindre byer, Feks. Fataga og San Bartholome de Tirajana. De fleste nu mest lagt an på turisme, men bestemt ikke overrendte.

Fataga

Las Palmas

En tur til hovedstaden Las Palmas er også oplagt. Denne er ikke en overrendt turistby, da den ligger helt oppe i nord. Først gik vi i den mest turistede del langs strandpromenaden – det var ikke noget særligt, måske fordi det blæste og var lidt køligt.

Sandkunst ved stranden i Las Palmas

Anderledes tiltalende var der i de sydlige bydele Triana og Vogueto. Især sidstnævnte, med gamle bydel med katedralen var fin.

Katedralen i Las Palmas, som vi var inde at se

Landskab, vegetation og dyreliv

Gran Canaria er en noget gold ø, især sydpå. Måske er det ikke helt retfærdigt, når vi sammenligner med Tenerife, som vi husker som mere grøn og frodig. men her boede og færdedes vi mest på nordøen. På Gran Canaria nåede vi ikke så mange gange op nordpå.

Fra udsigtspunkt syd for Fataga. Goldt, men flot

Men selv de ret golde klippelandskaber er flotte og imponerende og der er palmer og fantastiske bourganvilla.

Bourganvilla i Fataga

Der er julestjerner i bedene i Las Palmas, massevis af kaktus overalt og ikke mindst blomstrende mandeltræer visse steder, når man som os kommer i slutningen af januar.

Blomstrende mandeltræ i bjergene

Helt klart en grund til at vælge denne periode! Vi så også en plante med en meget speciel blomst – lignede nærmest hoved og hals af en fugl. Så meget yndfuldt ud, når den svajede i vinden.

Blomst, der lignede en fuglehals

Der findes ikke farlige dyr på Gran Canaria, men øen huser bl.a. den største art af murkravlende firben, Gallotia Stehlini, også kaldet Kanarisk kæmpefirben.

En Gallotia stehlini kigger ud fra et hul i muren. Og ja, den kravlede lodret op ad en stejl klippe

Konklusion

14 dage på Gran Canaria er passende i vores øjne, så havde vi set og oplevet tilstrækkeligt. men det handler selvfølgelig også om, hvad man indstiller sig på fra starten. Vi kommer næppe igen lige med det første, men kunne godt tænke os at fortsætte vinter-vandrerejserne til andre Kanariske øer, især La Gomera og La Palma.

Vintervandring er et hit

Vi var så heldige, at gode venner også boede i Puerto Rico, mens vi var der – og det var endda slet ikke koordineret. Det gav bl.a. anledning til hyggelige fællesture og solnedgangsdrinks på altanen, efterfulgt af middag i “Casa T&H”.

Der er dækket op til middag i “Casa T&H”

Vejret var fint og ca. halvdelen af dagene rigtigt sommervejr på op til 27 grader. Andre dage var der køligere, ned til ca. 16 grader, og et par gange måtte vi rykke ind og spise om aftenen. Men samlet set kan vi bestemt ikke klage.

Der var varmt i Maspalomas ørkenen

Vi er absolut ikke ligge-på-stranden-mennesker. Henning er nærmest allergisk over for sand, i hvert fald mellem tæerne…Men det var skønt at kunne gå ned at bade få meter fra lejligheden, og det blev en fast praksis, når vi kom hjem fra dagens dont – i hvert fald de dage, det var badevejr.

Skønt med et havbad efter dagens udflugt. Vandet var dejligt, rent og ikke for koldt til at svømme i

En ven kaldte vores rejse for ren økoferie (ja, altså bortset fra flyturen, det er jo slet ikke godt!) Jo, for det er bedre at færdes på de steder, der allerede er “ødelagt” og så lade de få uberørte steder være – det var da også et synspunkt…

Økonomi

Jeg fandt billige flybilletter med SAS, direkte fly fra Kbh. Pris 1425 pr person retur inkl en fælles kuffert.

I flyet på vej til Gran Canaria

Lejligheden kostede “kun” 650 kr pr nat og det vil jeg kalde et kup. Koster normalt mere end det dobbelte. der kan være fire personer i lejligheden, der nærmest er et helt rækkehus og som sagt nyt og lækkert.

Skøn terrasse

Det koster “ingenting” at leje bil. Vi lejede gennem Interrent og gav ca. 700 kr for 14 dage! Forsikring har vi i forevejen via vores kreditkort. Bilen, en østeuropæisk Dacia var ikke noget at prale af, men opfyldte vore behov og var pænt ny. Vejene er generelt fine og velholdte, men naturligvis smalle og snoede, når man bevæger sig væk fra motorvejen.

Fine, men snoede veje, der ind i mellem kræver en rutineret bilist

Tips og tricks

Heldigvis var det så rart at lave mad selv i det veludstyrede køkken og spise på den skønne terrasse, at vi kun var ude at spise to ud af 14 aftener. Der er i 2017 åbnet et fint Mercadona supermarked bagest i Puerto Rico. Vi sværger til denne kæde, der bl.a. har en betjent afdeling med friske fisk. Vi har efterhånden faste ønsker til retter, så paella, kæmperejer, venusmuslinger, vagtler mv. står altid på menuen. Vagtler koster ingenting ift. herhjemme, ca. 10 kr stykket. Man kan også her købe den skønne rørsukkersirup, der kun produceres i Frigiliana i Andalusien.

Storindkøb i Mercadona – billigt og godt

Skal man ud at spise er “El Puerto”, restauranten, der ligger i det 4-stjernede Marina Bay hotel, milevidt fra andre steder i Puerto Rico. El Puerto er nr.3 på Tripadvisor ud af ALLE restauranter på Gran Canaria og selvsagt nr. 1. i Puerto Rico. Her fik vi spændende og lækre tapasretter og super service. Og i øvrigt en mega god rødvin. Alt for 500 kr for to.